De compleet nieuwe Kia Sorento werd op 28 augustus onthuld in Korea.
De ontwerpers van deze derde generatie Sorento noemden de inspiratie voor hun
nieuwe creatie 'Streetwolf'. Hoewel de stijlwijzigingen eerder evolutionair dan
revolutionair zijn, geven ze de nieuwe Sorento dankzij subtiele aanpassingen
toch een geheel nieuw karakter. Begin oktober zal de Sorento zijn Europese
debuut beleven in Parijs.
Het front van de nieuwe Sorento is voorzien van langwerpige, om de hoeken
doorlopende koplampen en prominentere mistlampen. De meer rechtop staande,
grotere 'tigernose' grille is nog zo'n herkenbaar element, mede vanwege het
opvallende driedimensionale diamantpatroon dat in 2013 debuteerde op het Kia
Cross GT studiemodel.
En profil heeft het nieuwe model de bekende uitgestrekte motorkap en de
kenmerkende brede D-stijl van de Sorento behouden, maar heeft hij een lagere
daklijn, hogere flanken en een naar achteren toe aflopende vorm gekregen,
waardoor de auto spannender en gespierder oogt.
De achterkant van de auto heeft een prominentere schouderpartij gekregen,
evenals een meer hoekige uitsparing voor de kentekenplaat. Dat laatste werd
mogelijk dankzij de introductie van nieuwe laser-lastechnieken in de productie
(een primeur voor een model van Kia) waarmee lasnaden onzichtbaar worden. Dat
betekent dat de Sorento het kan stellen zonder de traditionele (maskerende)
sierstrip op de achterklep.
De slankere aanblik van de nieuwe Sorento wordt versterkt door zijn
toegenomen lengte (+95 mm tot 4.780 mm), de afgenomen hoogte (-15 mm tot 1.685)
en extra breedte (+5 mm tot 1.890).
Kia's Namyang designstudio in Korea tekende voor het exterieurdesign van de
nieuwe Sorento, met behulp van belangrijke input door de designstudio's van Kia
in Frankfurt (Duitsland) en Irvine (Californië, VS).
De styling van het interieur is gebaseerd op het 'modern en breed'
designthema, met als gevolg een stabiele, horizontale indeling. Deze breedte
wordt versterkt door het breder gevormde instrumentarium, de sierstrips en de
in de portieren doorlopende vorm van het dashboard.
Eén van de meest opvallende zaken in het interieur is het
bedieningspaneel, dat is geïnspireerd op het ontwerp van een Zwitsers
horloge en gehuld is in een nieuwe, zilverkleurige afwerking. Het paneel biedt
ondermeer plaats aan Kia's nieuwste HMI (Human-Machine Interface)
technologie.
Ten opzichte van het uitgaande model hebben de grotere buitenafmetingen en
wielbasis (+80 mm tot 2.780 mm) geresulteerd in extra ruimte in het interieur.
Hoewel de daklijn 15 mm lager ligt, hebben nieuw ontworpen zittingen gezorgd
voor extra hoofdruimte voor de inzittenden op alle drie zitrijen. Ook de
beenruimte is in alle gevallen toegenomen. De bagageruimte is eveneens gegroeid
dankzij een langere laadvloer (+87 mm), de inhoud steeg met 17,5 procent met de
stoelen op de derde zitrij neergeklapt, van 515 tot 605 liter (VDA). De Sorento
beschikt nu tevens over een nieuw compartiment onder de vloer voor het
opbergen van het rolscherm.
De nieuwe Sorento, in Nederland standaard geleverd als 7-zits uitvoering, is
voorzien van een tweede zitrij die in een 40/20/40 verhouding neerklapbaar is
voor extra flexibiliteit, met een hogere inklapbare middenarmsteun. De stoelen
op de tweede zitrij zijn 'op afstand' dubbel te vouwen via twee hendels in de
zijkant van de bagageruimte.
In de derde generatie Sorento debuteren diverse nieuwe, geavanceerde
on-board technologieën. Daartoe behoren daartoe een "Around-View Monitor"
met vier camera's die de bestuurder helpen bij het manoeuvreren in
parkeerplekken en een "Smart Power Tailgate". Dit systeem opent de achterklep
automatisch wanneer de sleutel zich in de nabijheid van de bagageruimte
bevindt, zodat eigenaren hun boodschappentassen of zware spullen eenvoudig en
rechtstreeks in de auto kunnen plaatsen.
De onafhankelijke ophanging behoudt de lay-out van de voorgaande Sorento
(met MacPherson veerpoten vóór en Kia's multi-link systeem
achter), maar met tal van modificaties. Achter heeft het subframe dat de
ophanging draagt grotere bussen gekregen om het beter te isoleren van het
compartiment. Grotere schokdempers zijn nu verticaal achter de aslijn
geplaatst, om meer rust in de carrosserie te brengen.
Voorin ligt een compleet nieuw, elektronisch stuurbekrachtigingsysteem. Het
is direct op de tandheugel gemonteerd in plaats van op de stuurkolom, zoals bij
zijn voorganger. Die nieuwe constructie belooft meer stuurgevoel en snellere
stuurreacties.
De structuur van de nieuwe Sorento is aanzienlijk sterker geworden, wat voor
een belangrijk deel te danken is aan veelvuldig gebruik van ultrasterk staal
(UHTS). De carrosserie van het nieuwe model bestaat voor 52,7 procent uit UHTS
en versterkt niet alleen de kracht van de basisstructuur bij een aanrijding,
maar draagt tevens bij aan de algehele torsiestijfheid. De sterkere staalsoort
is gebruikt ter versterking van de wielkasten, de omlijsting van de achterklep
en de delen rond de achterwielen.
Daarnaast vertrouwt de Sorento op meer dan twee keer zoveel ultrasterk,
onder hitte geperst staal als het voorgaande model, een toename van 4,1 naar
10,1 procent, wat met name ten goede komt aan de sterkte van de A- en
B-stijlen.
Kopers van de nieuwe Sorento kunnen kiezen uit een grote variatie aan
actieve-veiligheidtechnologieën. Tot de beschikbare systemen behoren ASCC
(Adaptive Smart Cruise Control), LDWS (Lane Departure Warning System), FCW
(Front Collision Warning), BSD (Blind-Spot Detection), LCA (Lane Change
Assist), RCTA (Rear Cross-Traffic Alert) en SLIF (Speed Limit Information
Function). Die laatste geeft de snelheidslimiet weer in het instrumentarium
vóór de bestuurder dankzij camera's die verkeersborden met
snelheidsaanduidingen herkennen.
Kia geeft details over nieuwe Sorento vrij
Publicatiedatum: 2014-08-29
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9