Vijf jaar geleden introduceerde Kia Motors America (KMA) tijdens de New
York International Auto Show de vernieuwde Optima. Deze Optima was
toonaangevend voor de nieuwe designstrategie van Kia. Vandaag introduceert Kia
de nieuwe generatie Optima, die met meer aandacht voor detail, vormgeving en
meer geavanceerde technologieën, het merk verder volwassen moet
maken.
De Optima, die werd ontworpen onder leiding van President en Chief Design
Officer Peter Schreyer heeft zijn moderne en direct herkenbare designkenmerken
behouden, maar heeft een langer, breder en stijver chassis gekregen voor meer
binnenruimte. Daarnaast zijn ook de wegligging en het rijgedrag verder
verbeterd.
Vloeiende carrosserielijnen en een moderne architectuur waren bepalende
factoren bij het ontwerp van de nieuwe Optima, waarbij de ontwerpers de
Europese identiteit hebben behouden. Dit resulteert in een sedan met een
sportief exterieur met afmetingen die zijn toegenomen. De wielbasis is vergroot
naar 2.805 millimeter (toename 10 millimeter) en de breedte is met 25
millimeter toegenomen naar 1.860 millimeter. De grotere afmetingen zorgen onder
andere voor: meer hoofd- en schouderruimte, meer beenruimte achterin en
een grotere kofferruimte.
De voorkant van de Optima wordt gekenmerkt door koplampen die ver doorlopen
in de voorste spatschermen en toont een sterke gelijkenis met het front van de
nieuwe Sorento.
Het silhouet van de raampartij heeft een teruglopende A-stijl en neergaande
C-stijl die de Optima zijn sportsedan uitstraling verleent. Net als zijn
voorganger heeft de nieuwe Optima een hogere achterklep en de LED-achterlichten
die de achterkant van de auto een eigentijdse uitstraling geven. Afhankelijk
van de markt en de specificaties heeft de nieuwe Optima licht-aluminium wielen
die in afmetingen variëren van 16 tot 18 inch.
Het interieur van de Optima is in vergelijking met de vorige generatie
ruimer en comfortabeler, met innovatieve en functionele voorzieningen en
hoogwaardiger materiaal. Voor de Optima is gebruik gemaakt van zachte
materialen in het gehele passagierscompartiment. Het dashboard en de deuren
zijn afgewerkt met sierstiksels en in het interieur zijn, afhankelijk van de
uitvoering, metalen accenten terug te vinden. Verder is het instrumentenpaneel
overzichtelijker gemaakt en beter te bedienen door de bedieningsknoppen en
-schakelaars te hergroeperen en te verminderen.
Bij het interieurontwerp is veel aandacht geschonken aan het zitcomfort.
Stijvere stoelframes verminderen trillingen en de schuimen vullingen geven meer
steun. Voor extra comfort zijn elektrisch te verstellen, verwarmde en gekoelde
voorstoelen leverbaar.
Ook bij de Optima worden een uitgebreide reeks van geavanceerde
technologieën en voorzieningen aangeboden. Leverbaar op iedere Optima is
onder andere een achteruitrijcamera en afhankelijk van de markt wordt ook een
360-graden Around View Monitor leverbaar. Andere technologieën zijn
Advanced Smart Cruise Control (SCC), Blind Spot Detection (BSD), Rear Cross
Traffic Alert (RCTA) en Autonomous Emergency Braking (AEB). Dit laatste systeem
zorgt ervoor dat onder bepaalde omstandigheden de auto tot volledige stilstand
wordt gebracht om een mogelijke botsing te voorkomen of om schade te
beperken.
Het AEB-systeem van de Optima detecteert voetgangers waardoor de veiligheid
verder wordt verhoogd. Net als bij andere Kia-modellen die zijn voorzien van
deze technologieën (o.a. Sorento) zijn deze ontworpen om het autorijden
veiliger en eenvoudiger te maken.
De Kia Optima wordt voorzien van de informatietechnologie van TomTom die
voorziet in real-time informatie om de veiligheid en het comfort van
bestuurders tijdens iedere rit te vergroten. De serviceverlening van TomTom
helpt Kia-rijders om tijd te besparen door de snelste route te kiezen en
gebruik te maken van de meest actuele verkeersinformatie. De bestuurders
ontvangen ook informatie over vaste en mobiele snelheidscamera's, over winkels,
dienstverlenende organisaties en weersverwachtingen.
Voor de eerste keer leverbaar op een Kia-model zijn Bi-function HID
koplampen met Dynamic Bending Lamps (DBL) en High Beam Assist (HBA), dat
tegemoetkomend verkeer opmerkt en automatisch van groot naar gedimd licht
schakelt totdat de tegenligger is gepasseerd.
De nieuwe Optima heeft een stevige carrosserie en is vervaardigd van
hoogwaardig staal. De body rust op een chassis dat stijver en duurzamer is
dankzij de toepassing van Advanced High Strength Steel (AHSS). Ruim de helft
van het koetswerk is gemaakt van AHSS, een toename van 150% vergeleken met zijn
voorganger. Door 450% meer lijmmiddelen te gebruiken is de NVH (Noise,
Vibration and Harshness) aanzienlijk verbeterd en is de structurele stijfheid
vergroot. Ook is 350% meer heetgeperst staal gebruikt voor de nieuwe Optima,
waardoor nog meer bescherming wordt geboden bij een aanrijding en de
rijdynamiek verbetert.
Aanvullende innovaties zijn toegepast om NVH te verminderen, het gewicht te
verlagen en de aerodynamica te verbeteren. De Optima is de eerste Kia met een
ophanging voor het panoramische zonnedak die is vervaardigd van met
koolstofvezel versterkt plastic, waardoor het gewicht is verminderd en het
zwaartepunt is verlaagd. De bevestigingen van de motor, de carrosseriepanelen
en de wielen zijn stijver geworden en zorgen voor minder trillingen,
motorgeluid en weggeluiden.
Het verbeteren van het weggedrag en de handling was een primaire
doelstelling van de ontwerpers. Het chassis is lichter en stijver geworden
waardoor er een aanzienlijke verbetering in de stuurresponse, stabiliteit bij
hoge snelheden en handling ontstaat. Door een geoptimaliseerde geometrie van de
wielophanging is het rijgedrag op oneffen wegen versoepeld. Ook grotere,
dubbele wieldraagarmen achter dragen bij aan de verbeterde rijdynamiek. Het
Rack-mounted Motor Driven Power Steering (R-MDPS) vervangt het huidige systeem
dat op de stuurkolom is gemonteerd, wat ook bijdraagt voor een verbeterde
stuurresponse.
De nieuwe Optima komt eind 2015 naar Nederland en wordt leverbaar met een
reeks van motoren en transmissies die een perfecte balans vormen tussen
sportiviteit en een gunstig brandstofverbruik. De (voorwiel aangedreven)
motoren zijn geoptimaliseerd voor een lager brandstofverbruik en grotere
prestaties. Het koppel komt al vrij bij lage toerentallen wat de rijkwaliteiten
flink verbeterd. Nadere informatie over de Kia Optima en de Europese
specificaties en motoren worden later dit jaar bekend gemaakt. Net als
zijn voorganger wordt de Optima voor de Europese markt gebouwd in de
Kia-fabriek in Hwasung, Zuid-Korea.
Nieuwe Kia Optima debuteert op New York International Auto Show
Publicatiedatum: 2015-04-02
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9