Kia heeft vandaag op de Seoul Motor Show 2015 zijn nieuwste
studiemodel onthuld: de Novo. De Kia Novo met zijn stoer,
coupé-geïnspireerde design en een minimalistische cabine geeft de
richting aan van het design van de volgende generatie compacte auto's van
het merk.
De Kia Novo ontleent zijn naam aan het Latijnse ‘novatus'
(vernieuwd of opgefrist). Het interieur van de Novo zorgt volgens Kia voor een
kalmerende omgeving, waarin de bestuurder tot rust zou kunnen komen.
De Novo werd ontworpen in Kia's designcentrum van Namyang in Korea,
met als basis een speciaal aangepaste versie van het platform van de Cerato
(Forte). Hij schittert met een door een coupé geïnspireerd silhouet
en het onmiskenbare Kia-design.
Het gladde, geometrische design van de auto wordt vermengd met een serie
scherpe lijnen en vormen van de carrosserie, die ervoor zorgen dat de auto
aerodynamisch zeer efficiënt is. Het front van de Novo toont de nieuwste
interpretatie van de typische "tiger nose" grille van Kia, die nu iets
breder en dieper is.
Het minimalistische interieur is vooral op de bestuurder gericht en zorgt
voor zo weinig mogelijk afleiding en rust tijdens het rijden. Alle inzittenden
profiteren van genoeg ruimte, een resultaat van de lange carrosserie van de
auto.
Het langgerekte en brede dashboard is naar de bestuurder toe gebogen en de
scherpe lijnen ervan worden verfraaid door het gebruik van leder, stiksels en
aluminium accenten. De instrumentenkoepel geeft relevante informatie via een
compact driedimensionaal hologram display, terwijl een touchpad naast het
stuurwiel de bestuurder in staat stelt de auto te bedienen zonder zijn of haar
ogen van de weg te halen. Het touchpad heeft ook een vingerafdrukscanner,
waardoor instellingen automatisch ingeschakeld kunnen worden.
De Novo wordt aangedreven door de nieuwste high-tech aandrijflijn van Kia,
een 1.6 liter Kappa turbo-benzinemotor met directe injectie (T-GDI). Deze
is gekoppeld aan de zeventraps DCT van het merk en drijft de voorwielen
aan.
De Kia Novo concept is uitgerust met adaptieve en holle wielen, met een
verzonken middensectie tussen de twee punten die contact maken met de weg. Deze
is bedoeld om het rubber te koelen en overvloedig water te kunnen afvoeren, om
meer grip te bieden. De banden hebben twee kleine banen op de buitenste
hoeken, die contact met het wegoppervlak maken. Dat zorgt voor een lagere
rolweerstand en minder geluid, terwijl ze tegelijkertijd een hoog gripniveau in
de bocht zouden hebben.
De Novo concept geeft een kijkje in de plannen van Kia met betrekking tot de
toekomstige line-up van compacte auto's. Er bestaan momenteel geen
plannen om de Novo-concept in productie te nemen.
Kia onthult Novo studiemodel in Seoul
Publicatiedatum: 2015-04-02
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9