Kia onthult de details van een nieuwe hybride en plug-in hybride
aandrijflijn voor de geheel nieuwe Optima. De twee nieuwe aandrijflijnen maken
deel uit van een eerder ingezette strategie, waarmee het merk de modelreeks van
voertuigen met lagere emissies wil verbreden. Van de nieuwe aandrijflijnen komt
vooralsnog alleen de Optima plug-in hybride (PHEV) naar Europa.
De hybride variant van de Optima, de Optima HEV wordt in de eerste helft van
2016 leverbaar in diverse werelddelen, maar verschijnt niet op de Europese
markt. Daarentegen maakt het allereerste plug-in hybride model van het merk in
de tweede helft van 2016 zijn opwachting in combinatie met de onlangs
geïntroduceerde sedan versie. Verder worden er in 2016 naast een Optima
PHEV, ook een Optima GT en een Optima Wagon geïntroduceerd.
De nieuwe Optima PHEV beschikt over een 9.8 kWh lithium-polymeer accupakket
(met ruwweg zes keer meer energie dan het accupakket in de Optima HEV.
Gekoppeld aan een 50 kW elektromotor; die 42% krachtiger is dan de eerdere
Optima HEV) laat die combinatie de Optima PHEV in de puur elektrische modus
aanzienlijk sneller werken. De ingenieurs die bij de ontwikkeling van de Kia
Optima PHEV betrokken zijn, verwachten dat de Optima PHEV een afstand tot 45
kilometer volledig elektrisch kan overbruggen.
De elektrische aandrijflijn van Kia wordt gekoppeld aan een 2.0-liter
viercilinder GDI, met een vermogen van 156 pk en een koppel van 189 Nm. De
benzinemotor is direct gekoppeld aan de elektromotor, waardoor de auto in de
oplaadmodus gaat rijden, wanneer de accu's leeg raken. Het totale gecombineerde
vermogen van de aandrijving bedraagt 205 pk bij 6.000 tpm. Dat vermogen wordt
overgebracht via een zestraps automatische transmissie en de aan de transmissie
gemonteerde 50 kW elektromotor, die de traditionele koppelomvormer
vervangt.
Gebaseerd op interne tests, die zijn uitgevoerd op basis van de
gecombineerde Noord-Amerikaanse cyclus, wordt verwacht dat de Optima PHEV een
brandstofverbruik heeft van 42 km/l, waarbij de ingenieurs werken aan een
verbruik van 17 km/l (gecombineerde cyclus) in de oplaadmodus. Via de stekker
kan de PHEV in minder dan drie uur volledig worden opgeladen aan een 240V
fase-2 laadstation of in negen uur aan een standaard 220V stopcontact.
Om de Optima PHEV binnen de Optima-modelreeks te onderscheiden, wordt de
auto voorzien van een aantal eigen stijlkenmerken en visuele extra's. Zo krijgt
de Optima PHEV een actieve grille, die speciaal is ontworpen voor een betere
aerodynamica en een optimale koeling van de motorruimte. Ook een aantal
opvallende zilverkleurige elementen, gladde metallicblauwe details aan de
buitenzijde van de auto (op de achterbumper, grille en dorpels) en een
klepje voor het opladen in het spatscherm links voor, behoren de extra
PHEV-kenmerken, net als verchroomde instaplijsten, een nieuw wieldesign en
'EcoPlug-in' badges.
Binnenin zijn de PHEV-modellen uitgerust met een onderscheidend
instrumentenpaneel, voorzien van een display dat informatie verschaft over de
diverse functies van de auto en de status van de aandrijflijn. Daarnaast geeft
een laadindicator boven op het dashboard bestuurders van buitenaf zicht op de
laadstatus (uiterst handig wanneer de auto bijvoorbeeld thuis opgeladen
wordt).
Kia investeert niet alleen in nieuwe aandrijftechnieken, maar vervangt de
komende jaren ook zeven van haar huidige tien motorseries, door nieuwe
generatie benzine- en dieselexemplaren. Verder staan er meer en
efficiëntere multi-speed transmissies in de planning en neemt het
aantal downsized turbo-geblazen motor verder toe.
Nieuwe Kia Optima krijgt hybride aandrijflijn
Publicatiedatum: 2015-11-16
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9