Kia breidt het aanbod uit met een compleet nieuw voertuig met een
lage emissie. De nieuwe Kia zal de naam Niro dragen en wordt voorzien van het
label Hybrid Utility Vehicle (HUV). Kia introduceert hiermee een compleet nieuw
concept op basis van het nieuw ontwikkelde eco-car platform.
De Niro is bedoeld om een brede groep consumenten aan te spreken en
speciaal ontworpen als een zeer zuinige hybride crossover, met veel
binnenruimte. Het compleet nieuwe platform van de Niro is speciaal ontwikkeld
(los van bestaande modellen van Kia) en dusdanig geconstrueerd dat het een
aantal toekomstige nieuwe generatie geavanceerde technologieën en
aandrijvingen kan herbergen.
De Niro heeft volgens Kia een compleet nieuw en eigen ontwerp, met een
sportieve, aerodynamische carrosserie en subtiel vormgegeven oppervlakken en
details. Hoewel de Niro een totaal nieuw model is (zonder directe
voorgangers) is hij direct herkenbaar als Kia door de herkenbare Kia
‘tiger-nose' grille en een reeks andere designpunten die kenmerkend
zijn voor de huidige producten van het merk.
Het ontwerp van de nieuwe Kia Niro is ontwikkeld vanuit de designcentra in
Californië (USA) en Namyang in Zuid-Korea. De Niro heeft soepele en slanke
proporties, terwijl zijn brede verschijning stabiliteit en een laag zwaartepunt
uitstraalt. De lange wielbasis zorgt voor een uiterst geringe overhang voor en
achter, terwijl de inzittenden kunnen profiteren van maximale binnenruimte.
Belangrijkste doelstelling van de ingenieurs, achter de ontwikkeling van het
nieuwe model, is een brandstofverbruik bieden die tot de beste in zijn klasse
behoort. De Kia Niro combineert dan ook een stijlvol crossover-design met een
beoogde CO2-uitstoot van rond de 89 g/km (gecombineerde cyclus binnen de New
European Driving Cycle). Let op: dit zijn verwachte cijfers, afhankelijk
van de verdere ontwikkeling en homologatie.
Dit lage emissieniveau als gevolg van het lage brandstofverbruik wordt
bereikt door een gedownsizede hybride aandrijflijn, die de 1.6 liter
‘Kappa' benzinemotor met directe injectie (GDI) van Kia paart
aan een 1.56 kWh lithium-polymeer accupakket en een 32 kW elektromotor. De
combinatie van vermogen en koppel van de aandrijflijn komt op volgens de
ontwerpers de weg via een zeer efficiënte zestraps transmissie met
dubbele koppeling. Een plug-in hybride aandrijflijn verschijnt in een later
stadium als aanvulling op de Niro-modelreeks.
De carrosserie van de Kia Niro is vervaardigd uit meer dan 50% ultrahoog
versterkt staal. Dit draagt bij het brandstofverbruik en de
veiligheidstandaard die de ontwikkelingsteams voor ogen hebben. De Niro heeft
met zijn krachtige, lichtgewicht carrosserie een uitstekende botsveiligheid en
de ontwikkelingsteams mikken daarom op de hoogst mogelijke noteringen op het
gebied van veiligheid. Zij worden daarbij bijgestaan door de modernste
passieve, actieve en pre-collision veiligheidsuitrustingen die Kia te bieden
heeft.
De onthulling van de nieuwe Kia Niro HUV vindt volgend jaar plaats, waarnaar
de productie in de fabriek van Kia in Hwasung, Zuid-Korea, medio 2016 aanvangt.
In de loop van 2016 wordt de Kia Niro ook leverbaar in Nederland.
Kia kondigt Niro HUV aan
Publicatiedatum: 2015-11-16
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9