Kia presenteert het nieuwe submerk ‘DRIVE WISE', het
label waaronder Kia toekomstige intelligente veiligheidstechnologieën
(Advanced Driver Assistance Systems) presenteert. Kia kondigde onlangs plannen
aan om vanaf 2020 gedeeltelijk autonoom rijdende auto's en vanaf 2030 de
eerste volledig autonoom rijdende auto te produceren. De eerste DRIVE
WISE-technologieën worden door Kia in de eerste gedeeltelijk autonoom
rijdende auto in 2020 geïntroduceerd, maar worden nu alvast gepresenteerd
op de Consumer Electronics Show 2016 (CES), die van 6 tot en met 9 januari 2016
in Las Vegas plaatsvindt.
Tot de toekomstige DRIVE WISE-technologieën behoren o.a.; Highway
Autonomous Driving, Urban Autonomous Driving, Preceding Vehicle Following,
Emergency Stop System, Traffic Jam Assist en een nieuw Autonomous Parking &
Out functie.
Highway Autonomous Driving (HAD) is een combinatie van radar- en
cameradetectiesystemen om rijstrookmarkeringen waar te nemen. Daardoor blijft
de auto in de eigen baan of wisselt hij van baan om andere auto's in te
kunnen halen.
Urban Autonomous Driving (UAD) maakt gebruik van GPS en sensoren om de
positie van de auto op de weg te bepalen. Navigeren door druk stadsverkeer
geschiedt daarmee op veilige wijze, waarbij gebruik wordt gemaakt van actuele
verkeersmeldingen.
Preceding Vehicle Following (PVF) is een uitgebreid lane-keeping systeem dat
de afstand tot de voorligger monitort en de gewenste, veilige tussenafstand
berekent wanneer de wegmarkeringen slecht waarneembaar zijn.
Emergency Stop System (ESS) werkt in samenhang met Kia's Driver Status
Monitoring (DSM) systeem. Dit systeem houdt het gezicht van de bestuurder in de
gaten en grijpt in wanneer de aandacht voor de weg te lang is afgeleid. ESS kan
dan de auto automatisch naar de vluchtstrook sturen en tot stilstand
brengen.
Traffic Jam Assist (TJA) monitort de voorligger in druk verkeer en zorgt
voor een goede tussenafstand. Het systeem adviseert ook welke vrijgekomen
ruimtes het beste gebruikt kunnen worden om sneller in het verkeer vooruit te
komen.
Autonomous Valet Parking stelt de bestuurder in staat om uit te stappen en
de auto zichzelf vervolgens automatisch te laten parkeren, gebruikmakend van de
contactsleutel of een smartwatch.
DRIVE WISE-technologieën gaan ook de communicatie en interactie van de
bestuurder met de auto ondersteunen. Dat gebeurt via Human Machine Interface
(HMI) functies, zoals gebarenbediening, vingerafdruksensoren en smart-device
connectiviteit.
In de I-Cockpit display die Kia op de CES presenteert bevindt zich de
volgende generatie HMI gebaseerd op het concept van ‘blinde
controle'. Dit houdt in dat de auto te bedienen is doormiddel van een
vingerafdruk- en gebarenherkenning. Zo worden individuele voorkeuren van de
rijder onmiddellijk herkend door het starten van de auto met hun vingerafdruk
of smartwatch en past de auto automatisch de informatie aan naar de gewenste
instellingen en muziek van de bestuurder.
De I-Cockpit herkent ook de gebaren van de bestuurder, waardoor deze altijd
zijn blik op de weg kan houden, wanneer de instellingen in het interieur
aangepast moeten worden.
De allereerste investering door Kia, met een totaal van $2 miljard tot aan
2018, stelt Kia in staat de ontwikkeling van DRIVE WISE-technologieën in
versneld tempo uit te voeren. De elektrische Soul EV (de eerste wereldwijd
verkochte elektrische auto van Kia) fungeert daarbij als testvoertuig voor
DRIVE WISE. De Amerikaanse staat Nevada heeft Kia onlangs een speciale licentie
verleend om de nieuwe technologieën daar op de openbare weg te testen.
Deze testritten op de openbare weg worden daarom nu uitgevoerd in Death
Valley.
De ontwikkeling van het ‘vehicle-to-everything' (V2X)
communicatiesysteem is de sleutel tot de toekomstige DRIVE
WISE-technologieën van Kia. Om de ADAS-technologieën voor
gedeeltelijk autonoom rijden ver genoeg door te voeren om de echte zelfrijdende
auto in 2030 op de markt te kunnen brengen, dient V2X eerst volledig te worden
geïntegreerd in de real-life rijomgeving. V2X maakt gebruik van een serie
sensoren, radar, LiDAR (Light Detection And Ranging radar) en camera's
aan de buitenkant om een duidelijk beeld te krijgen van de omgeving en alle
relevante obstakels. Het systeem beschikt ook over vehicle-to-vehicle (V2V) en
vehicle-to-infrastructure (V2I) technologieën, waardoor de auto ieder
rijscenario, obstakel of potentieel gevaar kan herkennen.
Kia introduceert DRIVE WISE voor autonoom rijden
Publicatiedatum: 2016-01-06
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9