Kia heeft de nieuwe Optima Plug-in Hybrid (PHEV) onthuld tijdens de
Chicago Auto Show. De eerste plug-in hybride van Kia gaat deel uitmaken
van de groeiende reeks milieuvriendelijke modellen van het merk, waar naast de
reeds bekende Kia Soul EV nu ook de nieuwe Niro Hybrid Utility Vehicle (HUV) en
de nieuwe Optima Hybrid (PHEV) deel van gaan uitmaken.
De nieuwe Optima Plug-in Hybrid onderscheidt zich van de overige
Optima-uitvoeringen door een specifiek instrumentarium en opvallende
designelementen, waaronder speciaal voor dit model ontworpen lichtmetalen
velgen. De Optima Plug-in Hybrid komt vooralsnog beschikbaar in
één uitvoering en de verkoop start naar verwachting in het vierde
kwartaal van dit jaar. Prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.
Bij de ontwikkeling van de Optima PHEV lag de focus zowel op efficiency als
op rijplezier. Deze uitvoering beschikt over een 2.0-liter viercilinder
GDI-motor met directe benzine-inspuiting, die is gekoppeld aan een zestraps
automaat. Het maximumvermogen van de 2.0 GDI-motor bedraagt 113 kW/154 pk bij
6.000 tpm. Daarnaast is deze krachtbron gekoppeld aan een 50 kW/68 pk sterke
elektromotor die 42 procent meer vermogen levert dan de versie in de vorige
Optima Hybrid.
Dit hybridesysteem zorgt voor een snelle en naadloze overstap van EV- naar
benzine- en hybridemodus evenals een verbeterde schakelkwaliteit. De efficiency
wordt eveneens verbeterd door een krachtige hoog-voltage elektrische oliepomp,
die de mechanische pomp en de elektrische pomp met laag voltage van de vorige
Optima Hybrid vervangt. Het zijn deze verbeteringen die de efficiency van de
motor met meer dan 20 procent doet verbeteren.
Het nieuwe 8,8 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket, dat ongeveer 60
procent meer energie bevat dan de batterij-unit van de vorige Optima Hybrid,
zorgt ervoor dat de Optima PHEV in de full EV-modus naar verwachting tot 43
kilometer af kan leggen. De totale actieradius bedraagt circa 965
kilometer.
Voor een maximale bagageruimte is het nieuwe batterijpakket onder de
achterbank. Het pakket wordt tevens gevoed door het verbeterde regeneratieve
remsysteem, dat 10 procent meer regeneratieve energie oplevert dan voorheen.
Volledig opladen duurt minder dan drie uur met een 240V-oplader (Level 2) en
minder dan negen uur met een 120V-oplader (Level 1).
Een actieve grille die al naar gelang de koelingsbehoefte opent en sluit,
zorgt voor een optimale aerodynamica. Daarnaast is dit model onder meer
voorzien van een achterbumper met diffuser voor een optimale luchtgeleiding en
aerodynamisch gevormde lichtmetalen velgen. Moderne LED-verlichting, chromen
sierstrips op de side skirts en 'Eco Plug-In' emblemen vormen ook
herkenningspunten.
De nieuwe Optima Plug-In Hybrid beschikt over tal van voorzieningen die voor
meer veiligheid en comfort zorgen. Zo kan de intelligente remassistentie onder
bepaalde omstandigheden aanrijdingen voorkomen of de gevolgen ervan beperken.
Eveneens aan boord zijn rijassistentiesystemen zoals dodehoekassistentie,
adaptieve cruise control en rijbaanassistentie.
Kia toont nieuwe Optima Plug-in Hybrid
Publicatiedatum: 2016-02-11
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9