Op de Autosalon van Genève beleeft Kia Niro Hybrid crossover
zijn Europese debuut. Met zijn hybride-aandrijving op basis van een nieuw
eco-car platform neemt de Niro een unieke positie in binnen de klassen voor
hybride-elektrische auto's. Daarbij oogt deze crossover heel anders dan andere
hybride auto's.
De vormgeving van de Niro is afwijkend van dat van huidige hybridemodellen
op de markt en oogt stoer en krachtig. Brede en lage afmetingen kenmerken de
Niro, net als de lange daklijn en korte overhangen. Vóór
onderscheidt de Niro zich door de bekende 'tiger nose' grille, geflankeerd door
agressieve koplampunits. Desondanks noteert de Kia Niro een relatief gunstige
luchtweerstandswaarde van 0,29.
De ruimte is te danken aan de lange wielbasis van 2,7 meter en de hoogte en
breedte van het koetswerk, met volop been-, schouder- en hoofdruimte als
gevolg. Dankzij zijn crossover proporties biedt de Niro een verhoogde
zitpositie, vergelijkbaar met die van de Kia Soul, die een optimaal (over)zicht
garandeert en het in- en uitstappen vereenvoudigt. De plaatsing van het
batterijpakket onder de achterstoelen biedt extra ruimte in het interieur en in
de bagageruimte en zorgt achterin voor een vlakke laadvloer.
De benzine-elektrische hybride aandrijflijn is speciaal voor de Niro
ontwikkeld. De benzinemotor binnen die unit is een nieuwe versie van de
1.6-liter GDI viercilinder met 105 pk, die specifiek voor hybridetoepassingen
is ontworpen. Hij is gekoppeld aan een 44 pk sterke elektromotor die binnenin
het transmissiehuis is gemonteerd (type TMED). De gezamenlijke aandrijflijn is
goed voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 264 Nm. Die krachten worden
via een nieuw ontwikkelde, tweede-generatie 6-traps DCT-transmissie met dubbele
koppeling overgebracht. Onder de achterbank bevindt zich tot slot een compact
en lichtgewicht 1,56 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket.
Dankzij de combinatie van bewezen GDI-technologie, de lichtgewicht TMED
elektromotor en de DCT-transmissie belooft de Niro een gecombineerd
brandstofverbruik van 1 op 18. De Niro zal ook leverbaar zijn met een verhoogd
trekgewicht, daarmee mag de Niro maximaal 1.300 kg trekken.
Net als de overige Kia-modellen wordt de Niro leverbaar met uitgebreide
rijassistentiesystemen en comforttechnologieën. Bekende opties worden
bijvoorbeeld dodehoekdetectie met kruisend verkeersdetectie achter, actieve
rijbaanassistentie, adaptieve cruise control en intelligente remassistentie
(AEB).
De Kia Niro is het eerste model waarin Kia het nieuwe Eco-DAS (Driver
Assistance System) toepast, die zuinig rijden verder bevordert. Dit systeem
beschikt onder andere over een Coasting Guide en Predictive Energy Control. De
eerste adviseert de bestuurder wanneer hij het gas moet loslaten en moet
afremmen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Predictive Energy Control maakt
gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het
energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op
de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij
op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen
energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat
het ook rekening houdt met hoogteverschillen.
Andere opvallende technologieën zijn de Smart Air Intake, dat de
luchtweerstand beperkt door de toevoer van buitenlucht voor het HVAC-systeem
zorgvuldig te reguleren, en het Auto ontwasemingssysteem dat condensvorming op
de ramen voorkomt.
Kia Niro debuteert in Geneve
Publicatiedatum: 2016-02-17
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9