Kia heeft tijdens de North American International Auto Show (NAIAS)
in Detroit zijn snelste auto ooit gepresenteerd: de Stinger. Deze gran turismo
wil het merk zijn imago naar een hoger plan tillen. De verkoop van de
vijfpersoons sportsedan start eind dit jaar in de Verenigde Staten. Of de
Stinger ook naar Nederland komt, is nog niet
bekend.ââ¬â¹
De Kia Stinger is direct herkenbaar als evolutie van de Kia GT Concept uit
2011. Het ontwerp is van de ontwerpers in de designstudio van Kia in Frankfurt,
onder supervisie van Peter Schreyer, Kia Motors Chief Design Officer. Het
weggedrag en de directe besturing zijn bepaald onder leiding van Albert
Biermann, topman van het Vehicle Test en High Performance Development van Kia,
en een groep engineers in Korea en op de Nürburgring.
De Stinger maakt een krachtige indruk dankzij slanke flanken, sierlijke
welvingen en krachtige heupen. Typerende kenmerken van een
achterwielaangedreven GT zijn een lange motorkap, een korte overhang
vóór, een grote wielbasis voor een ruim interieur en een lange
overhang achter met sterke schouders. De visuele balans geeft de Stinger een
elegante en tegelijkertijd sportieve uitstraling.
De grote spoorbreedte en de verzonken contouren langs de deuren benadrukken
de visuele kracht van de schouderlijn en het fastback-achtige silhouet van de
Stinger. Andere puur functionele elementen van het exterieurdesign, zoals de
uitgekiende luchtopeningen in de voorschermen, de vlakke bodem en de
geïntegreerde diffuser achter, dragen bij aan de aerodynamische
efficiency. Vier ovale uitlaatpijpen geven extra allure aan de achterzijde. De
kenmerkende tiger-nose grille is sierlijk tussen de twee fraai vormgegeven
LED-koplampen geplaatst.
Het dashboard oogt strak en de middenconsole is ergonomisch ingedeeld in
twee delen: het infotainmentgedeelte vlak onder de grote kleurentouchscreen en
daaronder een knoppencluster voor de klimaatcontrole. De bestuurder kijkt uit
op een dik, met leder afgewerkt stuurwiel en het instrumentencluster met zowel
analoge meters als een digitale TFT-kleurendisplay. De meters hebben een
metalen rand en een felrode naald. Op het kleurendisplay worden performance
data weergegeven, zoals G-krachten, rondetijden en de motorolietemperatuur. Ook
informatie van de boordcomputer, de gekozen instellingen, navigatie-instructies
en diagnosegegevens zijn oproepbaar. De ronde ventilatorroosters voorin en
achterin zijn geïnspireerd op de luchtvaart en rond het gehele interieur
loopt een satijn verchroomde sierlijst.
Na een lange carrière bij BMW maakte Albert Biermann in december 2014
de overstap naar Kia. Voor hem was het tijdens de eerste blik op de Stinger
direct duidelijk: niet alleen het uiterlijk maar ook met de prestaties moest de
Stinger imponeren. Het chassis van de Kia Stinger is gemaakt van 55 procent
extra sterk staal: een uitstekende basis voor engineers om een optimaal weg- en
rijgedrag te realiseren. De stijfheid levert ook een bijdrage aan de stilte in
het interieur. De McPherson multi-link vóór- en
achterwielophanging is zo afgesteld dat de bestuurder te allen tijde maximale
feedback ervaart. Dankzij Dynamic Stability Damping Control kan de bestuurder
kiezen uit diverse onderstel setups: een primeur in een Kia. Daarmee heeft de
Stinger voor alle wegcondities en rijstijlen een passend antwoord. Er is keuze
uit vijf rijmodi: Personal, Eco, Sport, Comfort en Smart. Allemaal hebben ze
invloed op de dempers, het stuurgedrag en de respons op het gaspedaal.
Variable ratio Rack-mounted Motor Driven Power Steering (R-MDPS) is
standaard. De stuurbekrachtingsunit is in dit geval direct op de tandheugel
bevestigd met razendsnelle feedback, een direct stuurgedrag en minder vibraties
tot gevolg. Afhankelijk van de gekozen rijmodus reageert de Stinger rustiger
of agressiever op stuurinput.
Er is keuze uit twee aluminium turbomotoren, die beide nog in ontwikkeling
zijn. Standaard krijgt de gran turismo een 2,0-liter viercilinder Theta
II-turbobenzinemotor met een vermogen van naar schatting 189 kW (258 pk) bij
6.200 toeren per minuut en 353 Nm trekkracht tussen 1.400 en 4.000 toeren per
minuut. Een 3,3-liter twinturbo V6 Lambda II-benzinemotor (alleen voor de
Stinger GT) levert 272 kW (370 pk) bij naar schatting 6.000 toeren per minuut
en 510 Nm trekkracht tussen 1.300 en 4.500 toeren per minuut. Kia mikt voor de
topversie op een 0-100-sprinttijd van 5,1 seconden en een topsnelheid van
ongeveer 268 km/u.
Kia koppelt beide turbomotoren aan een achttrapsautomaat van de nieuwe
generatie, die de achterwielen of alle wielen aandrijft (optioneel voor beide
motoren). Via schakelflippers aan het stuurwiel kan de bestuurder ook
zélf schakelen. De in eigen huis ontwikkelde automaat is al leverbaar in
de Kia K900 en staat garant voor soepel schakelen en maximale
brandstofefficiëntie. De automaat heeft een Centrifugal Pendulum Absorber
(CPA), een koppelverdeler die torsionele vibraties in de aandrijflijn
reduceert: een techniek bekend is uit de luchtvaart en de autosport. Via de
diverse rijmodi is keuze uit vijf schakelprogramma's. Ook de gasrespons is
instelbaar.
De AllWheelDrive-variant is standaard voorzien van Dynamic Torque Vectoring
Control. Dit systeem monitort het wegdek en de input van de bestuurder en
verdeelt automatisch de aandrijf- en remkrachten over de wielen voor maximale
controle onder alle omstandigheden. De versie met achterwielaandrijving is
voorzien van een mechanisch gelimiteerd sperdifferentieel, zodat de
achterwielen het vermogen zo efficiënt mogelijk toebedeeld krijgen.
Er is keuze uit diverse lichtmetalen wielen en banden. De versie met
viercilindermotor staat standaard op 225/45 R18 performancebanden. De Stinger
met V6 beschikt over high-performance-rubber in de maat 225/40 R19
vóór en 255/35 R19 achter. Geventileerde remschijven van Brembo
met vier zuigers per cilinder vóór en twee zuiger per cilinder
achter zijn standaard voor de V6-variant.
Connectiviteit, entertainment en voertuiginformatie zijn net zo belangrijk
als een dynamisch rijgedrag. Kia voorziet de Stinger daarom van de nieuwste
generatie infotainmentsystemen. Bluetooth-connectiviteit is standaard en de
meeste functies van de auto zijn te bedienen via het stuurwiel. Het in hoogte
instelbare Head-Up Display (HUD) met kleurenscherm toont relevante informatie
recht in het zichtveld van de bestuurder. Onder meer de snelheid,
navigatie-instructies, audio- en cruisecontrol-informatie en meldingen van het
Blind Spot Detection-systeem zijn zichtbaar. Op de middenconsole plaatst Kia
een inductielader waarmee smartphones draadloos opgeladen kunnen worden.
Het standaard audiosysteem voor de Stinger met viercilindermotor bestaat uit
zes speakers en een zeven inch touchscreen. Het standaard audiosysteem in de
Stinger met V6-motor heeft negen speakers en een externe versterker. Een
Harman/Kardon®-audiosysteem met 720 watt is optioneel. Deze
geluidsinstallatie heeft vijftien speakers, subwoofers onder de bestuurders- en
passagiersstoel en Clari-Fi: een gepatenteerd systeem dat details die verloren
zijn gegaan in gecomprimeerde muziekbestanden opnieuw tot leven wekt en detail
en energie toevoegt aan alle muziekstreams en formats van lage kwaliteit. Ook
QuantumLogic Surround Sound-technologie is aanwezig. Dit maakt geluid
levendiger, intenser en driedimensionaal.
Kia introduceert Stinger
Publicatiedatum: 2017-01-09
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9