Kia introduceert in de tweede helft van 2018 zijn eerste diesel
48-volt mild-hybride aandrijflijn. De Kia Sportage krijgt daarbij de primeur.
De nieuwe 'EcoDynamics+' aandrijflijn reduceert de CO2-uitstoot door de
dieselmotor tijdens accelereren te ondersteunen met elektrische kracht
afkomstig van een krachtige 48-volt batterij. Ook kan de motor met behulp van
een nieuwe Mild-Hybrid Starter-Generator eerder worden uitgeschakeld om
brandstof te besparen en emissies te beperken.
De Kia Sportage wordt in de tweede helft van 2018 als eerste model in Europa
uitgerust met de EcoDynamics+ diesel 48-volt mild-hybride technologie. Diverse
andere Kia-modellen, waaronder de nieuwe Kia Ceed, krijgen de nieuwe
aandrijflijntechnologie in de loop van 2019.
De EcoDynamics+ diesel mild-hybride aandrijflijn zorgt ervoor dat Kia minder
milieubelastende dieselmotoren kan aanbieden. Het systeem is gekoppeld aan de
Selective Catalytic Reduction (SCR) unit om emissies actief te verlagen. Het
resultaat is een tot 4% lagere CO2-uitstoot volgens de nieuwe en meer op de
praktijk gerichte Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (kortweg
WLTP) en teruggerekend tot 7% lagere uitstoot met de New European Driving Cycle
(NEDC). De uitrol van de diesel mild-hybrid technologie draagt bij aan het
streven van Kia om de gemiddelde CO2-uitstoot van het complete gamma te
verlagen.
De mild-hybride technologie van Kia bestaat uit een compacte 0,46 kWh
48-volt lithium-ion batterij en een Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG). Door
de MHSG elektronisch aan te sturen met behulp van een omvormer kan het systeem
soepel schakelen tussen twee modi: 'motor' en 'generator'. Het systeem is met
een riem verbonden aan de krukas van de dieselmotor. In de modus 'motor' biedt
MHSG tijdens accelereren tot wel 10 kW aan elektrische ondersteuningskracht aan
de motor. De motor hoeft zo minder hard te werken en verbruikt dus minder
brandstof maar produceert ook minder emissies. In 'generator' modus slaat het
systeem kinetische energie, vrijgekomen tijdens het remmen of uitrollen van de
auto, op en gebruikt deze energie om de batterij weer op te laden.
De aandrijflijn is zo ontworpen dat de verbrandingsmotor efficiënter
presteert door deze te ondersteunen met elektrische kracht en het opvangen van
energie.
In de modus 'motor' haalt het systeem tijdens accelereren energie uit de
batterij en voorziet de motor met deze energie van extra koppel zodat er een
lichte boost ontstaat en de motor wordt ontlast. Tijdens uitrollen, bij een
afdaling of het naderen van een kruispunt, schakelt MHSG over naar de
'generator' modus en vangt het systeem energie van de krukas op om de batterij
onderweg weer op te laden. Het systeem wordt aangestuurd via een geavanceerde
Electronic Control Unit (ECU), die precies kan berekenen hoe de beschikbare
energie het beste kan worden gebruikt en houdt daarbij ook rekening met de
resterende energie in de batterij.
Batterijkracht kan ook gebruikt worden door de nieuwe 'Moving Stop &
Start' functie. Als de batterij voldoende is opgeladen, schakelt de
verbrandingsmotor automatisch uit tijdens het uitrollen of remmen. De MHSG kan
daarna de motor, ongeacht de situatie, soepel opstarten zodra de bestuurder het
gaspedaal indrukt.
Dankzij de van nature compacte onderdelen kan Kia deze nieuwe EcoDynamics+
mild-hybride technologie eenvoudig toepassen in bestaande
voertuigarchitecturen. Afhankelijk van het voertuig wordt de 48-volt batterij
geplaatst onder de vloer van de bagageruimte, zodat de impact op de praktische
bruikbaarheid van de auto minimaal is. Omdat de MHSG in directe verbinding
staat met de motor en de krukas aandrijft via een riem, zijn de aanpassingen in
de motorruimte zeer beperkt.
De DC/DC omvormer van de 48-volt batterij maakt het mogelijk dat de nieuwe
batterij in verbinding staat met de krachtvoorziening van het voertuig, met als
gevolg dat er een aanzienlijk kleinere 12-volt batterij nodig is om aanvullende
elektronica van de auto van stroom te voorzien. De toepassing van de MHSG
betekent ook dat de conventionele startmotor een maatje kleiner is en primair
wordt gebruikt ter ondersteuning bij koude starts bij lage temperaturen. De
kracht van de 48-volt batterij is in de meeste condities toereikend om de motor
te starten.
De EcoDynamics+ diesel mild-hybride aandrijflijn is geschikt voor zowel
handgeschakelde als automatische transmissies en kan worden toegepast in auto's
met voor-, achter- óf vierwielaandrijving. De technologie wordt ook
toepasbaar gemaakt voor benzinemotoren.
Kia introduceert mild-hybrid in 2018
Publicatiedatum: 2018-05-15
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9