Kia breidt het gamma van de Niro op de Autosalon van Genève
uit met de Plug-in Hybrid. De versie combineert de veelzijdigheid van een
crossover met maximale brandstofefficiëntie dankzij een plug-in hybride
aandrijflijn. De Europese verkoop start in het derde kwartaal van
2017.
De nieuwe Kia Niro Plug-in Hybrid maakt gebruik van een 1,6-liter GDI
(Gasoline Direct Injection) benzinemotor én een 8,9 kWh lithium-polymeer
accupakket. Ten opzichte van de hybride Kia Niro valt het brandstofverbruik en
de CO2-uitstoot van de Niro Plug-in Hybrid nog lager uit. Kia verwacht een
CO2-emissie van minder dan 30 g/km te realiseren. De elektrische range bedraagt
58 kilometer. De exacte gegevens maakt Kia in een later stadium bekend.
Het hart van de nieuwe Niro Plug-in Hybrid wordt gevormd door een 8,9 kWh
lithium-ion-polymeer accupakket. Dit is 7,34 kWh groter dan het accupakket van
de Niro Hybrid. Het nieuwe accupakket voorziet een 44,5 kW sterke elektromotor
van energie. Deze motor levert bijna 40 procent meer vermogen dan die in de
Niro Hybrid. Het accupakket en de elektromotor koppelt Kia aan een
efficiënte 1,6-liter Kappa viercilinder GDI-benzinemotor met een vermogen
van 105 pk en 147 Nm trekkracht. Het systeemvermogen komt uit op 141 pk en 265
Nm, waardoor de Niro Plug-in Hybrid in 10,8 seconden naar 100 km/u sprint (0,7
seconden sneller dan Niro Hybrid).
De hybride Kia Niro heeft een CO2-uitstoot van 88 g/km. De uitstoot van de
Niro Plug-in Hybrid is aanzienlijk lager en komt uit op minder dan 30 g/km
(gecombineerd, New European Driving Cycle).
Kia koppelt de aandrijflijn aan een zestraps automaat met dubbele koppeling
(DCT). Deze automaat is weer gekoppeld aan een Transmission Mounted Electric
Device (TMED) waarmee de volledige aandrijfkracht van zowel de benzine- als
elektromotor met minimaal verlies van energie op de voorwielen wordt
overgebracht. Dit is een ander systeem dan e-CVT-systemen, waarbij een deel van
de brandstofmotoroutput naar de elektromotor gaat en er kracht- en
energieverlies optreedt.
Een regeneratief remsysteem zet kinetische remenergie om in elektrische
energie voor de batterij. Dat gebeurt tijdens gas liften en remmen. Het Eco
Driving Assistant System (Eco DAS) ondersteunt de bestuurder om zo zuinig
mogelijk te rijden. Eco DAS omvat Coasting Guide Control (CGC) en Predictive
Energy Control (PEC).
CGC adviseert de bestuurder wanneer hij het beste gas kan liften of
afremmen. PEC maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om
actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische
veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem
wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment
de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het
systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen. Het touchscreen
van het infotainmentsysteem geeft de status van de batterij en oplaadstations
in de omgeving weer.
De Kia Niro is van begin af aan ontworpen om plaats te bieden aan diverse
hybride aandrijflijnen. De introductie van de plug-in hybride aandrijflijn
heeft daardoor vrijwel geen gevolgen voor de interieurruimte. Het accupakket is
geplaatst onder de achterbank en laadvloer van de 324 liter grote bagageruimte.
Een optioneel trekgewicht extensiepakket geeft de Niro Plug-in Hybrid een
geremd trekgewicht van 1.300 kilogram.
Het ex- en interieur van de Niro Plug-in Hybrid heeft ten opzichte van de
hybride Niro een aantal unieke designkenmerken. De auto heeft een grille met
satijnchromen finish en speciaal chroomwerk met een metallic blauwe afwerking,
toegepast op de 'blades' in de voor- en achterbumper. Kia levert de plug-in
hybride met 16-inch lichtmetalen wielen die lucht- en rolweerstand beperken.
Full-LED koplampen en achterlichten en 'Eco Plug-in' badges maken het geheel
af.
Het interieur van de Niro Plug-in Hybrid heeft een blauwe afwerking voor de
luchtroosters en blauwe stiksels voor de bekleding van de stoelen. Nieuw is een
in het instrumentarium geplaatst 7,0-inch TFT-scherm waarop belangrijke
informatie over de aandrijflijn wordt getoond, zoals de batterijstatus en
suggesties om efficiënter te rijden.
Centraal op het dashboard positioneert Kia een 8,0-inch touchscreen van het
infotainment- en navigatiesysteem, speciaal afgestemd op de aandrijflijn van de
Niro Plug-in Hybrid. Het systeem toont de elektrische range en laadstations in
de buurt. Het infotainmentsysteem biedt maximale connectiviteit en ondersteunt
Android AutoTM en Apple CarPlayTM evenals Kia Connected Services powered by
TomTomTM dat verkeers- en weerupdates en flitswaarschuwingen geeft. Een
inductielader voor het draadloos opladen van de telefoon is leverbaar, net als
een krachtige JBL®-premium geluidsinstallatie met Clari-Fi-technologie dat
voor een rijkere geluidservaring zorgt.
De Kia Niro Plug-in Hybrid heeft verschillende actieve rijhulpsystemen.
Standaard is elke auto voorzien van Kia Vehicle Stability Management (VSM) voor
maximale stabiliteit in bochten en tijdens remacties. Als VSM tractieverlies
detecteert, schakelt het systeem Electronic Stability Control (ESC) in
ondersteunt het systeem met sturen. Andere actieve veiligheidssystemen zijn
Smart Cruise Control, de intelligente remassistent Autonomous Emergency Braking
(Forward Collision-Avoidance Assist), Lane Keeping Assist en Driver Attention
Warning. Optionele systemen zijn Blind-Spot Collision Warning en Rear
Cross-Traffic Collision Warning.
Kia Niro nu ook als PHEV
Publicatiedatum: 2018-03-07
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9