Kia introduceert de nieuwe Ceed GT. Het sportieve model beleeft,
samen met de nieuwe ProCeed GT, zijn werelddebuut op de Autosalon van Parijs
2018. De originele Kia cee'd GT en pro_cee'd GT die in 2013 op de markt kwamen,
waren de eerste snelle hatchbacks van het Koreaanse automerk. De gloednieuwe
versie gaat een stap verder met een 1,6-liter turbomotor, evenals een
uitgebreide reeks technologieën voor comfort, veiligheid en gebruiksgemak.
Bovendien is de GT voor het eerst leverbaar met een 7-traps automaat met
dubbele koppeling, die optioneel wordt aangeboden. De handbediende
zesversnellingsbak is standaard.
Het front wordt gekenmerkt door de nieuwe voorbumper met grotere
luchtinlaten en glanzend zwarte afwerking. Evenals de standaard Ceed is de
GT-versie voorzien van de nieuwste interpretatie van de 'ice cube'
led-dagrijverlichting, geïntegreerd in de koplampunits. Uiteraard
ontbreekt de tiger-nose grille niet, die bij de Ceed GT is voorzien van een
donkere chroomrand en een subtiel GT-logo. Tevens is de honingraadgrille
voorzien van subtiele rode details.
Van opzij valt direct de verchroomde raamlijst op, evenals de geprononceerde
dorpels die afgewerkt zijn in zwart en rood. De standaard gemonteerde 18-inch
lichtmetalen wielen hebben een opvallende rode naafkap die fraai matcht met de
rode remklauwen. De bodemvrijheid van 135 mm is 5 mm lager dan bij de standaard
Ceed, wat zorgt voor een sportieve ligging op de weg. De specifieke
achterbumper is in dezelfde stijl als de voorbumper, met een diffuser in
glanzend zwart en een GT-logo. Een subtiele dakspoiler maakt de sportieve
uitstraling compleet. De Ceed GT wordt leverbaar met keuze uit acht
exterieurkleuren die in alle gevallen passen bij de 18-inch wielen die
exclusief aan de GT-uitvoering zijn voorbehouden.
Ook in het interieur zijn allerlei wijzigingen aangebracht om het sportieve
karakter van de Ceed GT te versterken. Zo vervangt de zwarte hemelbekleding de
standaard grijze bekleding. Het stuurwiel is vervangen door een sportstuur met
afgeplatte onderzijde en GT-logo. Verder is de Ceed GT voorzien van aluminium
pedalen en lichtmetalen schakelpeddels aan het stuurwiel bij de versie met
automatische transmissie.
Voorin worden inzittenden getrakteerd op de nieuwste sportstoelen van Kia.
Deze zetels zijn exclusief voor de Ceed GT ontworpen en bieden meer steun aan
de zijkant en aan de dijbenen dan bij de originele cee'd GT. De sportstoelen
zijn bekleed met een combinatie van zwart leder en suède en afgewerkt
met rood stikwerk en een geborduurd rood GT-logo in de rugleuning.
De stijvere dempers voor en achter dragen bij aan de snellere reactie op
stuurbewegingen Andere aanpassingen zijn te vinden in de stabilisatorstangen;
die bewegen voor en achter iets meer mee zodat de banden ook bij hoge
bochtsnelheden optimaal contact houden met het wegdek. Het standaard aanwezige
Electronic Stability Control (ESC) is afgestemd om sportieve bestuurders meer
vrijheid te geven en optimaal te laten genieten van de verhoogde wendbaarheid
en de kleine mate van onderstuur door de slippende achteras. Vehicle Stability
Management (VSM) en Torque Vectoring by Braking zijn eveneens standaard. Deze
systemen assisteren de bestuurder met elektronisch gestuurde remingrepen om
onderstuur in de bochten te elimineren.
De stopkracht wordt geleverd door de 320 mm remschijven op de vooras, met
een 32 mm grotere diameter dan de standaard Ceed. Ze zijn ook 3 mm dikker voor
een betere warmteabsorptie bij intensief gebruik. De Ceed GT is standaard
uitgerust met Michelin Pilot Sport 4-banden.
Het model is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging met een ratio van
12,7:1 voor een scherper stuurgedrag. De maximale stuuruitslag (uiterst
links-uiterst rechts) vergt ook 2,44 omwentelingen; dat is 17 procent minder
dan de vorige cee'd GT uit 2013.
De krachtbron produceert 150 kW (204 pk) bij 6.000 toeren per minuut. Het
motorkoppel bedraagt 265 Nm tussen de 1.500 en 4.500 toeren per minuut. De Ceed
GT is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesbak. Europese klanten
vroegen echter ook om een variant met automaat. Kia komt nu aan die wens
tegemoet met de introductie van een 7-traps automaat met dubbele koppeling
(DCT7). Kia maakt de officiële cijfers over acceleratie en topsnelheid
bekend nadat het homologatieproces is voltooid.
Bij modellen met de 7-traps automaat met dubbele koppeling stelt het Drive
Mode Select-systeem de bestuurder in staat om zijn rijervaring te
personaliseren. Er is keuze uit de modi 'Normal' en 'Sport'. Beide modi hebben
invloed op het stuurgedrag en de motorkarakteristiek van de auto. In 'Normal'
realiseert het systeem een zo laag mogelijk brandstofverbruik en geniet de
bestuurder van een neutraal stuurgedrag. In 'Sport' heeft de Ceed GT een
fellere gasrespons voor een snellere acceleratie vanuit stilstand en tijdens
het rijden, alsmede een zwaardere en directere besturing voor een sportievere
rijervaring. Ook worden in de Sport-modus de versnellingen langer vastgehouden
tijdens stevig accelereren, waardoor de bestuurder maximaal kan genieten van
het piekvermogen bij 6.000 toeren per minuut.
De motor is gekoppeld aan een elektronische sound generator die het
motorgeluid van de GT in het interieur benadrukt. Een sportief uitlaatgeluid is
bereikt door toepassing van kleppen in de uitlaat.
Kia presenteert nieuwe Ceed GT
Publicatiedatum: 2018-09-13
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9