De gloednieuwe Kia e-Niro is de eerste volledig elektrisch
aangedreven crossover van Kia. Met een actieradius van 485 kilometer volgens
de WLTP-testcyclus combineert de e-Niro bruikbaarheid en het gebruiksgemak van
een compacte crossover met emissievrij rijden. De verkoop van de Kia e-Niro
start eind 2018. De vanafprijs maakt Kia binnenkort bekend.
Toen de Kia Niro in 2016 verscheen, was het platform al geschikt voor
diverse geavanceerde aandrijflijnen. De introductie van de batterij-elektrische
aandrijflijn heeft zodoende geen gevolgen voor de bagageruimte en het
praktische gebruiksgemak. De Kia e-Niro is dus net zo praktisch als de andere
Niro-versiess. Zijn wielbasis van 2.700 mm resulteert in riante beenruimte,
zowel vóór- als achterin. De breedte van 1.805 mm en hoogte van
1.560 mm maximaliseren de hoofd- en schouderruimte in het interieur. De lengte
bedraagt 4.375 mm en de bagageruimte komt uit op 451 liter (VDA): dat is ruimer
dan vele andere plug-inhybrides en elektrische voertuigen. Onder de vloer van
de bagageruimte bevindt zich een speciaal opbergvak voor de laadkabels.
De Kia e-Niro is ontworpen in de designcentra van Kia in Californië
(Verenigde Staten) en in Namyang (Zuid-Korea). Het design is geïnspireerd
op dat van de Niro EV Concept, die begin 2018 werd onthuld op de Consumer
Electronics Show in Las Vegas. Het exterieurdesign is gebaseerd op een 'Clean
and High-tech' designconcept. De aerodynamica van de slanke
crossover-carrosserie van de Kia e-Niro is geoptimaliseerd, zonder in te
leveren op de herkenbaarheid van het familiegezicht van Kia. Een nieuw
ontworpen voorbumper en de gesloten 'tiger-nose' grille met geïntegreerd
oplaadpunt en subtiel Niro-logo geven de Kia e-Niro een geheel eigen gezicht.
Niet alleen in het gamma van Kia maar ook in de line-up van de Niro, met de
bestaande versies Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid. Nieuw ontworpen
luchtinlaten, de nieuwe pijlvormige LED-dagrijverlichting en blauwe sierstrips
rond het onderste luchtrooster laten de e-Niro verder opvallen. De blauwe
details keren ook terug aan de achterzijde. Opvallende LED-achterlichten geven
de e-Niro dezelfde herkenbaarheid als de Niro Hybrid en Niro Plug-in
Hybrid.
De slanke taillelijn, de taps toelopende achterste zijruiten en de stevig
aangezette dorpels benadrukken het slanke profiel van de auto en accentueren
zijn lengte. Ook laat dit ontwerp meer ruimte voor de aangezette wielkasten
toe. De Kia e-Niro is uitgerust met een nieuw design 17-inch lichtmetalen
wielen in tweekleurige afwerking. De Kia e-Niro is leverbaar in tien
carrosseriekleuren: van gewaagd tot wat meer neutraal. Alle kleuren sluiten
mooi aan op de blauwe exterieurdetails.
Het interieur verschilt op een aantal punten van de andere Niro-versies. De
grootste wijziging is het design van de middenconsole. Vanwege de volledig
elektrische aandrijflijn is de traditionele transmissie met versnellingspook
overbodig. Die zijn vervangen door een nieuwe 'shift-by-wire'-draaiknop, die
ergonomisch geplaatst is op de middentunnel, zodat de hand van de bestuurder er
direct op valt. De middenconsole is behalve voor de draaiknop ook de plaats van
de knoppen voor de elektronische handrem, de stoelverwarming en -ventilatie, de
stuurwielverwarming, de drive mode selector, parkeersensoren en de 'Auto
Hold'-functie. Het nieuwe paneel vereist weinig ruimte, zodat de ontwerpers van
Kia een groter opbergvak hebben gecreëerd in de middenconsole.
Voor de interieurbekleding is er keuze uit een combinatie van
stof/synthetisch leder en lederen bekleding: allemaal in de kleur zwart. De
middenconsole en draaiknop van de transmissie worden met nieuwe
sfeerverlichting geaccentueerd in een van de zes kleuren wit, grijs, brons,
rood, groen en blauw. Nieuwe hoogglans zwarte afwerking siert de
portierbekleding van de e-Niro. Het afleggedeelte aan de onderkant van het
dashboard heeft een rubberen oppervlak met verhoogde grip, zodat de smartphone
van de bestuurder op zijn plaats blijft liggen. Dit gedeelte is optioneel te
voorzien van een draadloze smartphone-oplader (inductie).
De 7,0-inch touchscreen HMI (human-machine interface) centraal op het
dashboard biedt een aantal EV-specifieke functies. Zo zoekt het systeem naar
dichtbijgelegen oplaadpunten en houdt een oogje op de resterende lading en
actieradius. Ook laat het systeem de CO2-besparing zien ten opzichte van een
gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. De HMI laat eigenaren een geschatte
vertrektijd instellen voor hun volgende reis, waardoor de auto het interieur
kort voor vertrek al kan opwarmen of koelen. De charge managementfunctie
beheert ook intelligent de toevoer van elektriciteit naar de batterij tijdens
het opladen, om de levensduur van de batterij te verlengen.
Het kleuren-LCD-instrumentencluster (7 inch) toont relevante auto-, reis- en
batterijinformatie. Het systeem controleert ook de rijstijl van de bestuurder
en geeft per rit het bereikte percentage 'zuinig' rijden weer. Voor bestuurders
die liever profiteren van het lage zwaartepunt van de auto en genieten van de
felle acceleratie toont de display ook welk percentage van een rit is afgelegd
met een 'dynamische' rijstijl. Boven op het dashboard is een lampje
geïntegreerd met een lichtelement dat aangeeft of de accu wordt opgeladen
of volledig is opgeladen als de auto is aangesloten op een oplaadpunt.
De Kia e-Niro heeft met de 64 kWh lithium-ion-polymeerbatterij een range van
485 kilometer (WLTP) op één batterijlading. In de 'urban'
WLTP-testcylus (gericht op rijden in de stad) komt de e-Niro tot 615 kilometer
ver. In een later stadium kunnen kopers ook kiezen voor een e-Niro met een 39,2
kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Die komt volgens de gecombineerde
WLTP-testcyclus op een volle acculading tot wel 312 kilometer ver; volledig
emissievrij. Via een snellader met een vermogen van 100 kW duurt het 31 minuten
om de batterij van 10 tot 60% op te laden.
De Kia e-Niro 64 kWh is voorzien van een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor
met een koppel van 395 Nm. Dat is genoeg power voor een 0-100-sprint in slechts
7,8 seconden. De versie met 39,2 kWh-accupakket is uitgerust met een 100 kW
(136 pk) sterke elektromotor die eveneens 395 Nm koppel levert. Daarmee
accelereert de e-Niro in 9,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De Kia
e-Niro heeft net als de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid
voorwielaandrijving.
De Kia e-Niro is voorzien van slimme technologie die de energie van het
accupakket optimaal benut voor een maximaal bereik. De e-Niro is bijvoorbeeld
uitgerust met regeneratieve remmen, die kinetische energie tijdens afremmen of
bij 'gas' liften omzet in bruikbare elektrische energie voor het accupakket.
Het Eco Driving Assistant System (Eco DAS) helpt bestuurders efficiënter
te laten rijden. Eco DAS bestaat uit Coasting Guide Control (CGC) en Predictive
Energy Control (PEC). Deze technologieën maken het mogelijk om energie
terug te winnen en de actieradius van de elektrische crossover te
vergroten.
CGC geeft de bestuurder een optisch en een geluidssignaal wanneer het beste
moment is om het stroompedaal los te laten, bijvoorbeeld kort voor een
kruispunt. Het systeem wint zo energie terug voor het accupakket. Het systeem
is bij bepaalde snelheden actief als een adres is ingevoerd in het
navigatiesysteem.
Hoewel voor de elektromotor geen transmissie nodig is, is de e-Niro voorzien
van metaalkleurige flippers achter het stuur. Deze flippers laten de bestuurder
kiezen uit drie programma's om energie terug te winnen. Hoe hoger het niveau,
hoe meer energie wordt teruggewonnen bij afremmen. De Electric Parking Brake
(EPB) van de e-Niro is met een druk op de knop op de middenconsole te
activeren. De bestuurder kan de handrem zelf activeren. EPB schakelt zich bij
wegrijden automatisch uit.
Het verwarmingssysteem voor de batterij is ontworpen om de batterij te
isoleren en op te warmen terwijl het voertuig aan de lader hangt. Zodoende
worden de nadelige gevolgen van lage temperaturen geminimaliseerd.
De e-Niro is tevens uitgerust met een warmtepomp, die zijn warmte-energie
haalt uit de airconditioning en de elektrische systemen. In plaats van volledig
afhankelijk te zijn van batterijvermogen om de cabine te verwarmen, hergebruikt
de warmtepomp deze warmte-energie om de efficiëntie van het verwarmings-,
ventilatie- en airconditioningsysteem (HVAC) van de auto te verhogen. Het
systeem bestaat uit een compressor, een verdamper en een condensor, die samen
zorgen voor nog efficiëntere opwarming van het interieur, wat het
energieverbruik uit de accu's beperkt.
De e-Niro is verder uitgerust met een Drive Mode Select-systeem. Bestuurders
kunnen kiezen uit de modi Normal, Eco en Sport. Elke modus heeft invloed op het
stuurgedrag van de e-Niro en verandert subtiel de karakteristiek van de
aandrijflijn. In de Eco-modus staat efficiency voorop en beperkt het systeem
het koppel en het vermogen van de elektromotor. De gas- en stuurrespons wordt
wat gedempt. De Normal-modus is het meest geschikt voor alledaags gebruik,
waarbij de efficiency en performance van de aandrijflijn hand in hand gaan met
een direct stuurgedrag en directe acceleratie. In de Sport-modus staan alle
systemen op scherp en reageert de e-Niro zeer alert op het stroompedaal. De
besturing wordt zwaarder voor meer stuurgevoel.
De e-Niro heeft een nog lagere luchtweerstandscoëfficiënt
(Cw-waarde) dan de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid: 0,29 versus 0,30.
Dankzij de aerodynamische vorm wordt windgeruis zo veel mogelijk onderdrukt.
Dit effect wordt versterk door de gelamineerde voorruit, de kap over de wissers
van de voorruit, de speciaal geprofileerde spiegelkappen en de afgedekte gaten
in de dakrails; die direct op de carrosserie liggen. Weggeluid wordt verder
geminimaliseerd door toepassing van sterk isolerende stijve bussen in het
voorste subframe, hoogwaardig staal in de achterste wielkasten om hoogfrequente
trillingen in de achterkant van de auto te beperken, en extra
geluidsisolatiemateriaal in de A- en B-stijlen.
In lijn met het vooruitstrevende karakter van zijn aandrijflijn is de e-Niro
ook voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, kortweg ADAS ofwel Advanced
Driver Assistance Systems. De systemen ondersteunen de bestuurder tijdens het
rijden en beperken de kans op botsingen. De e-Niro is standaard uitgerust met
Vehicle Stability Management (VSM) voor maximale stabiliteit tijdens remmen en
in bochten. Als VSM tractieverlies detecteert, stuurt het systeem het
Electronic Stability Control (ESC) en de elektrisch bekrachtigde stuurkolom
aan, zodat de bestuurder controle houdt over het voertuig.
Andere actieve veiligheidssystemen in de e-Niro zijn Forward Collision
Warning met Forward Collision-Avoidance Assist, Smart Cruise Control met Stop
& Go, High Beam Assist, Driver Attention Warning en Lane Following Assist.
Laatstgenoemde is een 'Level 2' autonoom rijhulpsysteem dat voertuigen
vóór de auto volgt en markeringen op de snelweg detecteert om de
e-Niro in zijn rijstrook te houden. Het systeem regelt, afhankelijk van de
voorliggers, de acceleratie, het remmen en sturen met behulp van externe
sensoren om een veilige afstand te bewaren. Lane Following Assist is actief bij
snelheden van 0 tot 130 km/u.
De nieuwe Kia e-Niro is sinds het tweede kwartaal van 2018 in productie in
de Hwasung-productiefaciliteit in Zuid-Korea. De verkoop voor de Europese markt
start eind 2018. Zoals elke andere Kia wordt ook de Kia e-Niro geleverd met 7
jaar of 150.000 kilometer garantie. De garantie geldt ook voor het accupakket
en de elektromotor.
Kia introduceert e-Niro
Publicatiedatum: 2018-10-02
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9