De nieuwe Kia e-Soul brengt emissievrij vermogen met een grote
actieradius naar het segment van de urban crossovers. Het derde elektromodel
voor wereldwijde verkoop beleeft zijn Europese debuut tijdens de Autosalon van
Genève 2019, die in maart plaatsvindt. Kia heeft de derde generatie van
zijn innovatieve urban crossover nog unieker gelijnd en nog dynamischer
gemaakt. De e-Soul heeft het iconische design en het speelse karakter van zijn
voorgangers, maar is in Europa uitsluitend met elektrische aandrijving
leverbaar.
Elk carrosseriepaneel van de e-Soul is nieuw, maar toch is het model direct
herkenbaar doordat Kia heeft voortgeborduurd op het hoekige lijnenspel van zijn
voorgangers. Zijn design wordt versterkt door scherp ogende full-LED koplampen.
De voor- en achterbumper en het afgesloten voorpaneel in plaats van een grille
zorgen voor een elegante, aerodynamische uitstraling. De laadaansluiting is
geplaatst aan de voorzijde van de auto. LED-mistlampen onder de koplampen
vervangen de ronde mistlampen van de vorige Soul EV.
Ook en profil oogt het hoekige silhouet van de e-Soul strak, maar subtiele
wijzigingen aan de proporties en de details geven de auto een volwassener
uitstraling. Met een lengte van 4.195 mm is de nieuwe e-Soul 55 mm langer
geworden, met een 2.600 mm wielbasis (+30 mm) en een 15 mm langere overhang aan
de voorzijde. Zijn uitstraling wordt visueel versterkt door de vorm van de
zijruiten en de nieuw vormgegeven achterste raamstijl. De ruiten lopen naar
achteren taps toe en de vin-vormige c-stijl vervangt de scherpe hoek van het
huidige model. De vorm van de zijruiten leidt de ogen over de zijkant van de
auto terwijl de taillelijn omhoog buigt richting het dak, eindigend in een
matzwart paneel met daarop de naam e-Soul. De e-Soul is standaard voorzien van
lichtmetalen 17-inchwielen met een uniek design. Ook de achterbumper is opnieuw
vormgegeven. De LED-achterlichtunits lopen door rond de hoeken van de
carrosserie.
De nieuwe e-Soul is leverbaar met keuze uit zeven one-tone exterieurkleuren
en zeven two-tone combinaties, waarbij felle carrosseriekleuren worden
gekoppeld aan contrasterende kleuren voor het dak en de spiegelkappen. De
e-Soul is verder verkrijgbaar met een SUV Pack, dat het design van de e-Soul
stoerder maakt met opvallende bekleding van de wielkastranden en dorpels,
alsmede een skid plate onder de voorbumper.
Het interieur van de e-Soul is afgewerkt met vormen en texturen waarvoor de
muziekwereld als inspiratie diende. De nieuwe e-Soul is ook voorzien van de
kenmerkende 'tweeters' aan weerszijden van het dashboard, een kenmerk van de
vorige generatie Soul. Het interieur van de e-Soul is net zo energiek
uitgevoerd als de buitenkant. Er is keuze uit een diverse designs en materialen
van stof tot leder, afhankelijk van de markt en de voertuigspecificaties. Het
interieur kan worden uitgerust met een optioneel Sound Mood Lighting System,
waarbij zacht licht vanuit panelen in de portieren wordt geprojecteerd. Ook is
op de bovenste portierpanelen een uniek vlak met 3D-patronen gecreëerd.
Het Sound Mood Lighting System pulseert in het ritme van de muziek die door het
audiosysteem wordt voorgebracht, met acht regelbare kleuren en zes thema's als
interieurverlichting.
De e-Soul is verkrijgbaar met een draadloze telefoonlader, verwarmde en
geventileerde voorstoelen en een premium Harman Kardon-audiosysteem. Een
Head-Up Display-systeem projecteert onopvallend relevante navigatie-informatie
op de voorruit, zoals navigatieaanwijzingen en snelheid.
In Europa wordt de nieuwe Kia e-Soul exclusief als elektroauto geleverd. In
Nederland wordt de e-Soul in eerste instantie geleverd met een accupakket van
64 kWh welke is gekoppeld aan een 150 kW (204 pk) elektromotor, waarmee de
e-Soul tot wel 452 kilometer kan rijden op een enkele keer laden (volgens
WLTP-norm). Het energieverbruik voor het accupack van 64 kWh bedraagt 157 Wh/km
volgens de norm van de WLTP-cyclus. Het energieverbruik van de e-Soul bedraagt
109 Wh/km in stedelijke omgeving (WLTP-norm voor stadscyclus). Dankzij het
maximumkoppel van 395 Nm dat vanaf stilstand beschikbaar is, en met 84 procent
meer vermogen dan dat van de auto die hij vervangt, accelereert de e-Soul met
64 kWh van 0 naar 100 km/uur in 7,6 seconden.
Een DC-snellader voor gecombineerd laden (CCS ofwel Combined Charging
System) behoort tot de standaarduitrusting, waardoor korter hoeft te worden
gestopt om de accu op te laden. In 42 minuten wordt de opgeladen van 20 tot 80
procent van de capaciteit, met een DC-snellader van 100 kW.
De e-Soul is uitgerust met een reeks energie-terugwinningstechnieken om het
rijbereik verder te optimaliseren. De e-Soul is standaard bijvoorbeeld
uitgerust met het regeneratieve remsysteem van Kia, dat wordt bediend via
bedieningspeddels achter het stuurwiel. Het systeem biedt de bestuurder de
mogelijkheid om de auto te vertragen en kinetische energie terug te winnen om
het rijbereik en de efficiëntie te optimaliseren. Bestuurders kunnen
kiezen uit vijf regeneratieve remniveaus (geen, 1 t/m 3 en de
'single-pedal'-stand), afhankelijk van het niveau van energie-terugwinning dat
van de remmen wordt verlangd.
De 'single-pedal'-stand van het systeem stelt de e-Soul-bestuurder ook in
staat om de maximale hoeveelheid energie uit het afremmen terug te winnen en de
auto zelfs geleidelijk tot stilstand te brengen zonder het rempedaal te
gebruiken. Het regeneratieve remsysteem kan ook automatisch het remniveau
aanpassen als het signaleert dat de voorligger langzamer gaat rijden, zodat het
rijden soepeler verloopt, vooral bij steile afdalingen. De Smart Eco Pedal
Guide-display op het instrumentenpaneel informeert de bestuurder verder over
het energieverbruik op basis van de gaspedaalbediening.
Met het Drive Mode Select-systeem van de e-Soul kunnen chauffeurs de
instellingen van de e-Soul aanpassen op hun rijstijl en de rijomstandigheden.
Bestuurders kunnen kiezen uit de stand 'Normal', 'Eco', 'Eco+' en 'Sport'.
Beide Eco-standen dienen om de actieradius te optimaliseren met
energiebesparende maatregelen, terwijl in de Sport-stand de reacties van de
besturing en de elektromotor worden versterkt om het dynamische rijgevoel van
de e-Soul te maximaliseren.
Een reeks voorzieningen zorgt voor meer veiligheid en een betere rijervaring
en maakt het bezit en de bediening eenvoudiger. Bovendien is de e-Soul de
eerste Kia in Europa waarin het innovatieve UVO CONNECT telematicasysteem wordt
geleverd. Het UVO Connect telematica systeem is ondergebracht in het 10,25-inch
touchscreen in het midden van het dashboard van de e-Soul. Het systeem heeft
zijn eigen SIM-kaart voor het ophalen en updaten van live data tijdens het
rijden, zoals realtime verkeersinformatie, weersvoorspellingen, 'points of
interest' en informatie met betrekking tot parkeervakken op en langs de weg -
waaronder prijs, locatie en beschikbaarheid. Belangrijk: het UVO systeem toont
ook waar zich laadstations bevinden, of er laders beschikbaar zijn en of ze van
het juiste type zijn.
Het tweede element van het UVO-systeem is de UVO App, die geschikt is voor
Android- en Apple-smartphones. De app geeft gebruikers gemoedsrust met een
reeks voorzieningen die diagnostische data over de auto en de gemaakte ritten
geeft. Via de app kunnen gebruikers ook een aantal functies op afstand
bedienen. Afhankelijk van het land kunnen gebruikers de klimaatregeling
(voorverwarming of voorkoeling, afhankelijk van het weer) en routeinformatie al
vóór vertrek naar de auto sturen. Via de app kunnen gebruikers
het laadniveau op afstand controleren en het laden stoppen of hervatten door op
de display te klikken. Dit is afhankelijk van de markt en de
voertuigspecificaties. Na zijn introductie in de e-Soul wordt UVO
CONNECT-technologie van Kia in de nabije toekomst ook in andere modellen voor
de Europese markt van Kia geïntroduceerd.
Het 10,25-inch touchscreen-navigatiesysteem met standaard Bluetooth
multi-connectiviteit stelt inzittenden in staat om tegelijkertijd twee mobiele
apparaten te verbinden en gebruik te maken van Apple CarPlay en Android Auto.
Met zijn split-screen functionaliteit kunnen gebruikers verschillende
autofuncties tegelijkertijd aansturen of monitoren, waarbij het scherm met een
aantal widgets is te personaliseren. Dit biedt de mogelijkheid om naar een
enkele display te kijken (zoals navigatie of accu-informatie) of tal van
elementen on-screen te combineren. Dit betekent dat de bestuurder
navigatieaanwijzingen kan volgen of het laadniveau van de accu kan raadplegen,
terwijl passagiers tegelijkertijd hun favoriete muzieknummers kunnen kiezen, de
weersverwachting bekijken of de meest recente nieuwsberichten lezen. Via het
infotainmentsysteem kan de bestuurder ook laadvoorkeuren instellen, net als de
instellingen voor de Sound Mood Lighting en de veiligheidssystemen.
Een aantal passieve en actieve veiligheidssystemen zorgt ervoor dat de
inzittenden tijdens elke rit worden beschermd. Advanced Driver Assistance
Systems (ADAS) helpen bij het verminderen van mogelijke gevaren en stressvolle
situaties tijdens het rijden. Tot de beschikbare technologieën behoren
autonome noodremassistentie, actieve dodehoekassistentie, adaptieve cruise
control met Stop & Go en actieve rijbaanassistentie,
vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistentie. 'Level 2 autonome
technologie' Lane Follow Assist (LFA) stemt het accelereren, het remmen en de
besturing af op de voorliggende auto's. Bij snelheden tussen 0 en 130 km/uur
zorgt LFA er met behulp van camera- en radarsensoren voor dat een veilige
afstand tot de voorliggende auto wordt aangehouden, waarbij de
rijbaanmarkeringen worden gemonitord om de e-Soul in het midden van de rijbaan
te houden. Verder is de e-Soul voorzien van een achteruitrijcamera en actieve
kruisend verkeersdetectie achter.
De nieuwe Kia e-Soul wordt geproduceerd in de fabriek in Gwangju, in Korea.
De introductie op de Nederlandse markt is naar verwachting in de tweede helft
van 2019.
Kia onthult nieuwe Soul
Publicatiedatum: 2019-02-26
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9