De vernieuwde Kia Niro beleeft zijn wereldpremière op de
Autosalon van Genève (7-17 maart). Zowel het uiterlijk als het interieur
van de Kia Niro is voor modeljaar 2019 vernieuwd. Ook nieuw is het UVO CONNECT
systeem, waarmee de mogelijkheden met online connectiviteit aanzienlijk
verruimen.
De contouren van de crossover zijn gebleven, maar het uiterlijk oogt door
een serie wijzigingen frisser. Het vernieuwde design volgt de designtaal van de
in 2018 geïntroduceerde volledig elektrische e-Niro. Het uitgesproken
design is behouden maar de bumpers en 'Tiger nose' grille zijn vernieuwd,
waardoor de gefacelifte Niro daadkrachtiger voor de dag komt. De koplampen zijn
eveneens gewijzigd volgens het 'ice-cube' ontwerp van Kia. Optioneel is
volledige LED-verlichting mogelijk. In de nieuwe bumper is de
LED-dagrijverlichting geïntegreerd, vlak onder de koplampen, met een uniek
'dubbele pijl' ontwerp. Optioneel zijn LED-mistlampen mogelijk. Aan de
achterzijde is de vernieuwde Niro herkenbaar aan de nieuw ontworpen
lichtsignatuur. De nieuwe achterbumper is afgewerkt met een zilverkleurige skid
plate. De reflectoren en de mistlampen op de hoeken zijn eveneens
aangepast.
Het interieur van de Kia Niro oogt hoogwaardiger door een subtiele restyle
en gebruik van andere materialen. De bovenkant van het dashboard is afgewerkt
met een zacht aanvoelende coating kwaliteit. De rest van het dashboard en het
instrumentarium zijn opgefrist met glanzend zwarte details en zilverkleurige of
satijnchromen sierlijsten. Nieuw is het optionele 10,25-inch TFT-LCD scherm in
de middenconsole en een 7,0-inch TFT display in het instrumentencluster.
Standaard levert Kia de Niro met een 8,0-inch touchscreen en een 4,2-inch TFT
scherm in het instrumentarium.
De Kia Niro heeft nu optioneel schakelflippers aan het stuurwiel om
handmatig van versnelling te wisselen. De soepel schakelende zes-traps automaat
met dubbele koppeling (DCT) reageert directer en sneller dan een elektronisch
geregelde continu variabele transmissie (CVT), zoals in vele andere hybrides.
Ook nieuw is de elektronische parkeerrem.
De Niro beschikt optioneel over het UVO CONNECT-systeem, dat rijders online
verbindt en ze al rijdend relevante informatie kan bieden. Deze technologie zal
in de toekomst ook in andere modellen worden geboden. Toegankelijk via het
optionele 10,25-inch touchscreen en de smartphone van de berijder, biedt UVO
CONNECT een nieuw Kia Live systeem, welke gebruik maakt van een eigen
SIM-kaart. Rijders hebben hierdoor toegang tot actuele verkeersinformatie en
weersverwachtingen en kunnen informatie opvragen over 'points of interest',
brandstofprijzen en parkeervoorzieningen, inclusief tarieven, locatie en
beschikbare vrije plekken. Bij de Niro Plug-in Hybrid biedt het systeem tevens
informatie over laadfaciliteiten onderweg.
Er is ook een UVO App voor Android en Apple smartphones waarmee rijders met
de auto kunnen communiceren. Met deze app is het ook mogelijk om bijvoorbeeld
vanuit kantoor of huis al een route naar het navigatiesysteem te verzenden of
met de smartphone te checken waar de auto zich bevindt. Ook is het mogelijk om
technische data uit te lezen.
Het navigatiesysteem met 10,25-inch touchscreen is voorzien van
Bluetooth-multiconnection, zodat twee mobiele apparaten tegelijkertijd
verbonden kunnen zijn en zowel gebruik kunnen maken van Apple CarPlay als
Android Auto. De split-screen functie is bedoeld om gelijktijdig verschillende
functies te kunnen bedienen. De indeling op het scherm is naar eigen voorkeur
in te richten. De rijder kan bijvoorbeeld gelijktijdig de navigatie en
energiestroom in de hybride aandrijflijn volgen terwijl inzittenden hun
favoriete muziek kunnen kiezen of het weerbericht raadplegen. De technologie
voldoet aan de eisen van de nieuwe Europese privacyregels zoals vastgelegd in
de General Data Protection Regulation (GDPR).
De upgrade van de Niro gaat gepaard met de introductie van een serie nieuwe
actieve rijdersassistentiesystemen. Smart Cruise Control was er al voor de Niro
Hybrid en Plug-in Hybrid, maar dat is nu gekoppeld aan een Stop & Go
functie. Het systeem zorgt ervoor dat de Niro een voorligger volgt en de juiste
afstand bewaart, maar remt de auto nu ook helemaal tot stilstand af en laat hem
weer optrekken als het voorliggende verkeer weer begint te rijden.
Lane Following Assist, de 'Level Two' autonome technologie van Kia,
debuteert eveneens in de Niro Hybrid en Plug-in Hybrid. De e-Niro is hiermee al
uitgerust. Dit systeem volgt auto's vóór en achter de Niro en
detecteert wegmarkeringen. Afremmen, optrekken en sturen kan de auto
zelfstandig met behulp van diverse sensoren bij snelheden van 0 naar 180
km/uur. Voor de veiligheid dient de bestuurder wel de handen aan het stuur te
houden. Andere actieve veiligheidsvoorzieningen zijn, afhankelijk van de
uitvoering, autonome noodremassistentie, actieve rijbaanassistentie,
vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistentie, dodehoekdetectie, kruisend
verkeersdetectie achter en snelheidsbordenherkenning.
Kia Niro ondergaat facelift
Publicatiedatum: 2019-02-28
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9