Kia presenteert de XCeed. Ondanks het compacte formaat zou de
interieurruimte van de nieuwe Kia XCeed vergelijkbaar zijn met dat van een
traditionele hoge, grote SUV. De XCeed claimt volop rijplezier met zijn
zelfverzekerde weggedrag en rijcomfort. Tegelijkertijd profiteert de bestuurder
van een hogere zitpositie en een beter zicht op de weg dan in een conventionele
hatchback. Dankzij een uitgebreide reeks voorzieningen voor veiligheid,
connectiviteit en infotainment behoort de XCeed tot de meer moderne auto's in
zijn klasse. Voor de aandrijving is er keuze uit drie turbomotoren. Kia
produceert de XCeed in de fabriek in Zilina, Slowakije, samen met de vijfdeurs
Ceed hatchback, Ceed Sportswagon en ProCeed shooting brake.
Met zijn expressieve vormgeving is de nieuwe Kia XCeed een sportief
alternatief voor grotere, hogere SUV's. Het model is ontworpen in het Europese
designcentrum van Kia in Frankfurt, onder leiding van Gregory Guillaume, Vice
President of Design van Kia Motors Europe. De nieuwe Kia XCeed belooft niet
alleen meer beleving en dynamiek dan zijn concurrenten, maar zou ook een
waardevolle aanvulling op de andere modellen in de Ceed-familie vormen. De
enige carrosseriedelen die de XCeed gemeen heeft met de Ceed hatchback zijn de
voorportieren.
Van opzij gezien loopt de relatief lange motorkap over in de A-stijlen, die
duidelijk achter de voorwielen beginnen. Dat geeft de XCeed een sportief,
pijlvormig silhouet. Hoewel de wielbasis gelijk is aan die van de andere
Ceed-modellen (2.650 mm), heeft de XCeed zowel voor (+25 tot 905 mm) als achter
(+60 tot 840 mm) een langere overhang. De schuine vijfde deur en de brede rand
onder de achterruit, die 60 mm hoger is dan die van de Ceed hatchback,
accentueert de coupéachtige uitstraling van de XCeed.
Ook aan de voor- en achterzijde onderscheidt de XCeed zich van de andere
Ceed-modellen. Mede doordat de carrosserie 1.826 mm breed is (26 mm meer dan de
Ceed hatchback), oogt de crossover zelfverzekerder met zijn prominente grille
en grote luchtinlaten. Ook de LED-koplampen zijn nieuw ontworpen, met een
hoekigere uitvoering van de kenmerkende 'ice cube' LED-lichtsignatuur van Kia.
De Z-vormige koplampunit loopt door tot boven de wielkastrand en de
geïntegreerde LED-richtingaanwijzers maken het geheel af. De nieuwe
achterlichten hebben een slanke LED-lichtsignatuur die uit bepaalde hoeken
vooruit lijken te schieten in de taillelijn van de carrosserie. De scherpe
plooien die horizontaal over de achterklep en de achterbumper lopen, maken de
auto optisch breder en sportiever.
De grotere hoogte en bodemvrijheid geven de XCeed dezelfde stoere
uitstraling als de grotere SUV's in het aanbod van Kia. De bodemvrijheid van de
XCeed bedraagt 184 mm met 18-inch wielen; tot 49 mm meer dan de Ceed hatchback.
De stoere uitstraling wordt versterkt door de panelen langs de wielkastranden
en dorpels, de zilverkleurige dakrails en het metaalkleurige paneel in de
achterbumper. Kia levert de XCeed met keuze uit twaalf carrosseriekleuren,
waarvan het aansprekende Quantum Yellow exclusief is voorbehouden aan dit
model.
Met een lagere zit dan in een SUV, maar een grotere bodemvrijheid dan een
conventionele hatchback, belooft de Kia XCeed de bestuurder zowel een
sportievere zitpositie als een beter zicht op de weg. Het interieur heeft
dezelfde architectuur als de andere Ceed-modellen, met een licht op de
bestuurder gerichte middenconsole. De 'zwevende' touchscreen van het
infotainmentsysteem steekt uit boven het dashboard en het onderste deel van het
instrumentenpaneel bevat een aantal (draai)knoppen en schakelaars voor het
volume van de audio, de verwarming en de ventilatie. De indeling en de
functionaliteit zijn ergonomisch zeer uitgekiend, zodat de bestuurder eenvoudig
aanpassingen kan doen zonder zijn blik lang van de weg te moeten nemen.
Het interieur is afgewerkt met verfijnde, zachte materialen en satijnchromen
strips op het dashboard, wat voor een hoogwaardige sfeer zorgt. Klanten hebben
de keuze uit stoffen, kunstlederen en echt lederen interieurbekleding. Speciaal
voor de Kia XCeed is een interieurthema ontworpen met zwarte bekleding en geel
stikwerk voor de stoel- en deurbekleding, met gele biezen langs de
stoelbekleding. Daarnaast een combinatie van glanzend zwarte en metallic gele
accenten overal in het interieur welke matchen met de voorbehouden
exterieurkleur Quantum Yellow.
De Kia XCeed claimt de interieur- en bagageruimte van een SUV in een
sportieve, compacte carrosserie. Kia positioneert de XCeed tussen de Ceed
hatchback en de Sportage. Met zijn lengte van 4.395 mm is de Kia XCeed 85 mm
langer dan de Ceed en 90 mm korter dan de Sportage. Zijn hoogte van 1.495 mm
betekent dat hij 48 mm hoger is dan de Ceed en 150 mm lager dan de Sportage.
Daarmee ligt het zwaartepunt van de XCeed lager dan dat van de Sportage, maar
is de zitpositie hoger dan die in de Ceed. Dankzij de hogere zitpositie is ook
het in- en uitstappen extra eenvoudig.
Met zijn langere achterzijde heeft de Kia XCeed ook een grotere bagageruimte
van 426 liter (VDA), ofwel 31 liter meer dan de Ceed. Door de in delen
neerklapbare achterbank (40:20:40), optioneel geheel plat te leggen, ontstaat
een bagageruimte van 1.378 liter. De optioneel beschikbare slimme automatische
achterklep en de op twee niveaus te plaatsen laadvloer, voor meer bagageruimte
of om extra bergruimte buiten het zicht te creëren, zorgen voor het nodige
gebruiksgemak.
De XCeed is een van de eerste modellen van Kia met het UVO
Connect-telematicasysteem. UVO Connect presenteert informatie via het
geïntegreerde 10,25 inch touchscreen en de smartphone-app. Met deze app
wordt het mogelijk gemaakt om bijvoorbeeld vanuit kantoor of huis al een route
naar het navigatiesysteem te verzenden. Het gebruikt zijn eigen eSIM-kaart om
live informatie te vinden en te updaten tijdens de rit, zoals live
verkeersinformatie, weersverwachting, interessante locaties en
parkeergelegenheden (inclusief tarieven, locatie en beschikbaarheid).
Het infotainment- en navigatiesysteem met 10,25-inch touchscreen is
standaard voorzien van Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth waarmee twee
mobiele apparaten tegelijk kunnen worden verbonden. Met de splitscreen-functie
kunnen de gebruikers meerdere voertuigfuncties tegelijk volgen en bedienen. Het
scherm is naar wens in te delen en kan tot drie apps tegelijk weergeven.
Daarmee kan de bestuurder zowel één weergave (bijvoorbeeld
navigatie) gebruiken, maar ook diverse elementen combineren. Zodoende kan de
bestuurder de navigatie gebruiken terwijl de passagiers hun favoriete muziek
kiezen en de weersverwachting bekijken.
Een JBL audiosysteem met Clari-Fi-technologie, dual-zone airconditioning,
verwarmbare en elektrisch inklapbare buitenspiegels, een verwarmbaar stuurwiel,
verwarmbare en geventileerde voorstoelen en een verwarmbare achterbank staan op
de optielijst. Dat geldt ook voor het eerste, volledig digitale 12,3-inch
interactief instrumentencluster van Kia. Met een weergave in hoge resolutie
(1.920x720 pixels) vervangt het digitale cluster de conventionele
snelheidsmeter en kilometerteller en geeft haarscherp snelheid en toerental
weer. Een display tussen de meters toont gedetailleerde navigatieaanwijzingen
en informatie op het gebied van audio, spraakoproepen, contacten, evenals
waarschuwingen over de technische staat van de auto en meldingen van de actieve
veiligheids- en assistentiesystemen.
De Kia XCeed is leverbaar met een aantal actieve assistentie- en
veiligheidssystemen, waaronder Smart Cruise Control met Stop & Go,
Blind-spot Collision Warning, Forward Collision Warning met auto- en
voetgangersdetectie, Intelligent Speed Limit Warning, Lane Keeping Assist en
High Beam Assist. Driver Attention Warning adviseert de bestuurder om te
pauzeren als het systeem tekenen van vermoeidheid opmerkt. Het optionele Lane
Following Assist (LFA) met level 2 autonoom rijden kan de bediening van het
gaspedaal, de remmen en de besturing overnemen. LFA kan voorliggers en
wegmarkeringen volgen om de auto in de rijstrook te houden op veilige afstand
van zijn voorligger.
De Kia XCeed is in en vóór Europa ontwikkeld. Als enige van
alle Ceed-modellen is de XCeed standaard voorzien van hydraulische
veerwegbegrenzers op de vooras. De aanslagrubbers 'drijven' in een hydraulische
vloeistof in de schokdempers, wat zou zorgen voor een bijzonder soepele vering
en demping op slecht wegdek. De XCeed absorbeert ook grote schokken met een
progressieve respons. Dat voorkomt dat de carrosserie gaat stuiteren als de
vering terugkomt na een snelle compressie. Het draagt ook bij aan een
directere, precieze besturing en minder carrosseriebewegingen. Bovendien zou op
oneven oppervlak minder geluid van de wielophanging hoorbaar zijn.
Afgezien van de hydraulische veerwegbegrenzers is de wielophanging van de
XCeed gelijk aan die van de Ceed, Ceed Sportswagon en ProCeed. Maar vanwege de
grotere bodemvrijheid tot 49 mm ten opzichte van de Ceed (afhankelijk van de
wielmaat) is de vering iets zachter afgesteld (7% voor en 4% achter). Het
rijcomfort is aangepast met de nieuwe demper voor de dwarsdrager achter, zodat
rijgeluid en vibratie beter worden onderdrukt.
De hardware van de stuurinrichting is gelijk aan die van de Ceed, maar de
ECU die de elektrische stuurbekrachtiging aanstuurt, is opnieuw afgesteld voor
een snellere reactie op stuurbewegingen. De elektrische stuurbekrachtiging is
sterker, zodat de besturing wat lichter is om vermoeidheid bij de bestuurder te
beperken. Met het Drive Mode Select-systeem kan de bestuurder de weerstand in
de stuurinrichting, de respons van het gaspedaal en reactiesnelheid van de
automaat met dubbele koppeling (indien aanwezig) naar wens aanpassen.
De Kia XCeed wordt geleverd met keuze uit drie T-GDi turbomotoren. De
driecilinder 1.0 T-GDi levert 88 kW (120 pk) vermogen en 172 Nm koppel. De
viercilinder 1.4 T-GDi is goed voor 103 kW (140 pk) en 242 Nm. De 1.6 T-GDi uit
de Ceed GT en ProCeed GT is ook leverbaar in de XCeed en past met zijn vermogen
en koppel van 150 kW (204 pk) en 265 Nm bij het karakter van de nieuwe
crossover.
De viercilinder 1.4 T-GDi wordt uitgerust met een handgeschakelde
zesversnellingsbak of de zeventraps automaat met dubbele koppeling (DCT7). 1.6
T-GDi wordt voor de Nederlandse markt standaard uitgerust met zeventraps
automaat met dubbele koppeling. Begin 2020 wordt de XCeed ook leverbaar met
geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder een plug-in hybride en een
dieselvariant met 48V mild hybrid-techniek.
De serie-productie van de nieuwe XCeed start begin augustus 2019 in de
Kia-fabriek in Zilina, Slowakije. Daar rollen ook de Ceed, Ceed Sportswagon en
ProCeed van de productieband. Kia levert elke XCeed standaard met de unieke
fabrieksgarantie van 7 jaar of 150.000 km.
Kia presenteert XCeed
Publicatiedatum: 2019-06-26
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9