Met de onthulling van de Plug-in Hybrid-varianten van de Kia XCeed
en Ceed Sportswagon neemt Kia een volgende stap in zijn
elektrificatie-strategie. De twee nieuwe modellen met lage emissie gaan begin
2020 in de verkoop in Europa. Het is de eerste keer dat Kia elektrische
aandrijvingen gebruikt in het segment van de XCeed en de Ceed
Sportswagon.
De aandrijflijn omvat een zestraps automatische transmissie met dubbele
koppeling (6DCT) waarmee de bestuurder ook zelf kan schakelen. Door de
DCT-technologie kan het volledige vermogen van zowel de benzine- als de
elektromotor parallel worden overgebracht met minimaal energieverlies. Met de
standaard technologie voor regeneratief remmen benutten de Plug-in
Hybrid-modellen kinetische energie en laden zo de batterij op bij het uitrollen
of bij het remmen, dit maakt de aandrijving efficiënter.
Kia wil een volledig elektrische actieradius van 60 kilometer bereiken voor
beide auto's, zodat bestuurders tijdens de meeste dagelijkse en woon-werk
ritten grotendeels volledig elektrisch kunnen rijden. De CO2-emissies van de
nieuwe Plug-in Hybrid-varianten wachten nog op goedkeuring en worden voor de
verkoopstart bekendgemaakt.
Beide modellen zijn voorzien van het nieuwe Virtual Engine Sound System van
Kia, een audiowaarschuwingssysteem dat wordt geactiveerd bij lage snelheden of
achteruitrijden in de elektrische modus. Dit systeem genereert virtuele
geluidsniveaus van maximaal 59 dBA om voetgangers te waarschuwen voor de
naderende auto.
De twee nieuwe modellen hebben allebei unieke designkenmerken waarmee ze
zich onderscheiden van andere benzine- en dieseluitvoeringen van de Kia XCeed
en Ceed Sportswagon. Beiden hebben een nieuwe, gesloten tiger nose grille voor
aerodynamische efficiëntie. De Sportswagon-modellen hebben een kenmerkende
'eco plug-in'-badge. De laadaansluiting is bij beide modellen geïntegreerd
in het linker voorspatbord. Standaard zijn 16-inch lichtmetalen velgen, met
voor elk model een uniek nieuw wieldesign. Optioneel zijn 17-inch (Ceed
Sportswagon) en 18-inch velgen (XCeed) verkrijgbaar. De Ceed Sportswagon is
uitgerust met de bumpers van de Ceed Sportswagon GT-Line-modellen, die zorgen
voor een betere luchtstroming en een sportiever uiterlijk.
Beide auto's zijn voorzien van een laadindicator, een visuele ondersteuning
die laat zien of de auto aan het opladen is of al volledig is opgeladen.
Doordat de laadindicator boven op het dashboard is geplaatst, kan de bestuurder
de laadstatus van buiten de auto in één oogopslag
controleren.
Optioneel is er een infotainment- en navigatiesysteem met 10,25 touchscreen
met UVO Connect telematica. Uniek voor de nieuwe Plug-in Hybrid-varianten is de
functie waarmee berijders beschikbare laadpunten in hun omgeving of op weg naar
hun bestemming kunnen vinden. De displays kunnen ook relevante informatie over
de aandrijving weergeven, zoals de resterende batterijcapaciteit en het
energieverbruik. Verder kunnen berijders met het touchscreensysteem instellen
wanneer de auto moet opladen als hij thuis is aangesloten, zodat zij kunnen
profiteren van variabele stroomtarieven. Standaard beschikken deze modellen
over Apple CarPlay en Android Auto voorbereiding, het 10,25-inch touchscreen
navigatiesysteem heeft een Bluetooth-multiverbinding, waarmee inzittenden twee
mobiele apparaten tegelijk kunnen verbinden.
Het instrumentenpaneel biedt ook een weergavefunctie van de Plug-in Hybride
aandrijving en toont het resterende batterijpercentage, de verwachte
actieradius bij volledig elektrisch rijden en de energiestroom tussen de
batterij, de benzinemotor en de elektromotor. Optioneel verkrijgbaar is het
nieuwe volledig digitale 12,3-inch interactief digitaal instrumentencluster van
Kia, dat informatie zeer duidelijk weergeeft. Dit cluster met een hoge
resolutie en 1920 x 720 pixels vervangt de conventionele snelheidsmeter en
toerenteller die in de huidige Kia-modellen zitten door een enkel, naadloos
display.
De 'Driver Only' functie van het verwarmings-, ventilatie- en
airconditioningsysteem wordt ingeschakeld met een nieuwe knop op het dashboard
en deactiveert direct alle luchtstromen in de cabine, behalve die bij de
bestuurder. Hiermee vraagt het systeem minder energie van de batterij, terwijl
de temperatuur op de bestuurderspositie op de gewenste temperatuur blijft. Het
'Driver Only'-systeem van Kia sluit niet alleen de luchtroosters maar zet ook
zo nodig ventilatoren uit, waardoor de energie bij de bron wordt bespaard.
Bij de ontwikkeling van de Ceed is vanaf het begin rekening gehouden met
nieuwe, hybride-aandrijflijnen. Daarom heeft de aandrijflijn bij de Plug-in
Hybrid-varianten van de Kia XCeed en Ceed Sportswagon minimale impact op de
binnenruimte. De batterij van 8,9 kWh is geplaatst naast de 37 liter
brandstoftank onder de achterbank. Dus niet zoals bij sommige andere plug-in
hybride auto's onder de vloer van de bagageruimte, waar de batterij waardevolle
laadruimte inneemt. Als Plug-in Hybrid biedt de Ceed Sportswagon 437 liter
bagageruimte en maximaal 1.506 liter met de in 40:20:40 deelbare achterbank
neergeklapt. De bagageruimte van de Kia XCeed Plug-in Hybrid is 291 liter, uit
te breiden tot 1.243 liter met de achterbank neergeklapt. Er is een speciale
ruimte onder de bodem van de kofferbak om de laadkabel in op te bergen.
Kia onthult XCeed en Ceed SW plug-in hybrid
Publicatiedatum: 2019-09-02
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9