Kia heeft de details van 'Plan S' aangekondigd, de strategie voor de
middellange tot lange termijn die is gericht op het geleidelijk vestigen van
een leidende positie op het gebied van mobiliteitsdiensten, elektrificatie,
connectiviteit en autonomie. De Plan S-strategie schetst Kia's preventieve en
ondernemende transitie van een businessmodel met focus op voertuigen met
verbrandingsmotor naar een systeem gericht op elektrische voertuigen en
mobiliteitsoplossingen op maat. De voortdurende merkinnovatie en verbetering
van de winstgevendheid van het bedrijf ondersteunen de tweesporige Plan
S-strategie die gericht is op de verschuiving naar elektrische en autonome
voertuigen en mobiliteitsdiensten. Het nieuwe plan werd, samen met de
financiële strategie, tijdens de CEO Investor Day in Seoul gepresenteerd
aan aandeelhouders, analisten en kredietbeoordelaars.
Tegen het einde van 2025 wil Kia een volledig assortiment van 11 elektrische
auto's hebben geïntroduceerd. Met deze nieuwe modellen streeft Kia naar
een aandeel van 6,6% op de wereldwijde EV-markt (exclusief China). Het merk wil
daarnaast ook dat tegen die tijd 25% van haar verkochte auto's een
milieuvriendelijke is. Met de verwachting dat de wereldwijde EV-markt tegen
2026 sterker zal worden, streeft Kia naar 500.000 jaarlijkse EV-verkopen en een
wereldwijde verkoop van 1 miljoen milieuvriendelijke auto's (exclusief
China).
Kia gaat zich naast elektrische auto's ook vol richten op
mobiliteitsdiensten om zo te helpen bij het oplossen van wereldwijde stedelijke
problemen zoals milieuvervuiling. Het bedrijf streeft ook naar een
toonaangevende concurrentiepositie in de snel groeiende markt van PBV's
(Purpose Built Vehicles).
Kia Motors investeert tegen het einde van 2025 een totaal van 29 triljoen
won ($25 miljard) om het leiderschap in voertuigelektrificatie te vestigen en
haar activiteiten verder te uit te breiden. Tegen het einde van deze periode
streeft Kia Motors naar een operationele winstmarge van 6% en een rendement op
het eigen vermogen (ROE) van 10,6% om het benodigde kapitaal veilig te stellen
en de aandeelhouderswaarde te maximaliseren.
Het bedrijf zal zich over de hele linie vernieuwen, onder meer op het vlak
van merkidentiteit, bedrijfsidentiteit, ontwerpidentiteit en
gebruikerservaring. Kia's nieuwe merkstrategie, die volgens planning in oktober
zal worden onthuld, bevindt zich in de afrondende fase. Het bedrijf wil niet
alleen een pioniersrol vervullen op het gebied van elektrische auto's en een
geliefd merk worden onder millennials en de generatie Z, maar ook een symbool
worden voor uitdaging en innovatie. Tegelijkertijd is Kia van plan om de
aandeelhouderswaarde te maximaliseren en meer vertrouwen van de markt te winnen
door zijn concurrentievermogen gestaag te versterken en de winstgevendheid van
toekomstige bedrijfsmodellen te vergroten.
Kia werkt aan een geheel nieuwe line-up van innovatieve elektrische modellen
met onder meer een geheel eigen design en gebruikerservaring. Het eerste model
uit deze line-up van personenauto's, SUV's en MPV's, die tegen 2025 11 modellen
zal bevatten, wordt in 2021 geïntroduceerd. Dit eerste model is gebaseerd
op een uniek platform dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische auto's. Het
wordt een crossover met een geheel nieuwe user-experience, een range van meer
dan 500 kilometer (volgens WLTP-methode) op een volle accu en een high-speed
laadtijd van minder dan 20 minuten. Kia gaat zowel elektrische versies van haar
bestaande modellen als geheel nieuwe elektrische auto's, met onder meer een
extra snelle laadcapaciteit introduceren. De groei van de wereldwijde
EV-verkoop zal worden nagestreefd volgens een op maat gemaakte, marktgerichte
strategie, waarbij rekening wordt gehouden met regionale verschillen in
milieuregelgeving, subsidies, infrastructuur en meer.
In de ontwikkelde markten zoals Korea, Noord-Amerika en Europa wil Kia tegen
2025 een volledige line-up van EV's aanbieden en moeten de verkopen ervan zo'n
20% van de totaalverkopen uitmaken. In opkomende markten focust Kia zich op
conventionele auto's met verbrandingsmotor en zal het selectief elektrische
auto's introduceren. Met het geheel nieuwe ontwikkelingssysteem kan Kia de
elektrische auto's plannen, ontwikkelen en produceren op een manier waarop
maximaal rekening kan worden gehouden met ontwikkelingen in de markt. Met deze
innovatieve aanpak, die zorgdraagt voor een snelle en efficiënte
ontwikkeling van de nieuwe elektrische auto's, zal Kia haar
concurrentievermogen verder versterken. Tegelijkertijd stoomt het bedrijf zich
achter de schermen klaar op het gebied van ontwikkeling, productie en
infrastructuur.
In mei 2019 kondigde Kia nog aan dat het gaat investeren in Rimac
Automobili, een producent van snelle elektrische auto's. In September maakte
het merk bekend dat het gaat investeren in IONITY, het Europese netwerk van
snelladers. Kia gaat zich naast het aanbieden van elektrische auto's ook
richten op (autonome) mobiliteitsdiensten en PBV's. De Purpose Built
Vehicle-markt is voor Kia een interessant nieuw domein waarin het merk nieuwe
zakelijke doelgroepen kan bedienen. In grote steden gaat Kia samenwerken met
lokale partners om mobiliteitshubs op te richten die onder meer gaan dienen als
transferstations (overstappen van een auto met verbrandingsmotor op elektrisch
(deel)vervoer) of onderhouds- en laadfaciliteiten. Op de langere termijn plant
Kia ook zelfrijdende robotaxis en on-demand roboshuttles te kunnen
aanbieden.
Kia is recentelijk de samenwerking aangegaan met meerdere
mobiliteitsproviders binnen en buiten Zuid-Korea. In 2018 investeerde het merk
nog in Grab, de grootste 'ride-hailer' van Zuidoost Azië en Ola, een grote
mobiliteitsprovider uit India. In september 2018 lanceerde Kia, samen met het
Spaanse Repsol, een joint-venture in deelauto's, genaamd WiBLE. Het
deelautobedrijf exploiteert een vloot van 500 exemplaren van de Kia Niro
Plug-in Hybrid en heeft inmiddels 130.000 gebruikers.
Als onderdeel van de Hyundai Motor Group begon Kia in september 2019 een
joint-venture met Aptiv, een wereldspeler op het gebied van autonoom rijden.
Dit partnership helpt Kia verder bij het ontwikkelen van auto's die autonoom
kunnen rijden op level 4 en 5. Binnen deze joint-venture ontwikkelt Kia een
geheel nieuw autonoom rijdend platform dat medio 2022 inzetbaar is. De eerste,
kleinschalige inzet van de auto's op basis van dit platform vindt naar
verwachting plaats in 2023 en de serieproductie is gepland in de tweede helft
van 2024.
Een ander belangrijk nieuw speerpunt voor Kia is de wereldwijde markt voor
Purpose Built Vehicles (PBV's). De vraag naar specifieke, op maat gemaakt
vervoers- en transportoplossingen is naar verwachting tegen 2030 gegroeid van
5% naar zo'n 25% van de totale vraag in de autoindustrie. E-commerce en
deelauto's zijn de grootste oorzaken van de groeiende vraag naar specifieke
voertuigen.
Kia gaat zich in eerste instantie richten op het aanpassen van bestaande
modellen zoals de e-Niro en e-Soul om te voldoen aan de vraag van wereldwijde
aanbieders van mobiliteitsoplossingen. In tweede instantie gaat het merk geheel
nieuwe voertuigen ontwikkelen zoals deelauto's, bestelauto's met een lage
laadvloer of koeltransporters voor vers voedsel. Kia gaat daarnaast een
'skateboard-platform' ontwikkelen dat kan worden gebruikt voor onder meer
autonoom rijdende voertuigen zoals kleine zelfrijdende bestelauto's en
robotaxi's. Dit speciale platform bevat een laag geplaatste accu en een extra
compacte motor en is de ideale basis voor een groot aantal verschillende
carrosserievarianten.
Tijdens de CEO Investor Day in Seoul onthulde Kia ook haar financiële
en investeringsstrategie voor de middellange tot lange termijn, inclusief een
plan om de winstgevendheid te vergroten met nieuwe businessmodellen. Kia is
voornemens om tegen het einde van 2025 in totaal $25 miljoen dollar te hebben
geïnvesteerd, een operationele winstmarge van 6% te bereiken en een
rendement op het eigen vermogen van 10,6% te behalen. Investeringen in de
overgang naar elektrische en autonome voertuigen en toekomstige
mobiliteitsdiensten zullen grotendeels gefinancierd worden via besparingen in
ICE-gerelateerde investeringen, die geleidelijk zullen afnemen naarmate Kia
zich richt op het verminderen van de complexiteit van productie. In plaats
daarvan zal het bedrijf groots investeren in elektrische en autonome voertuigen
om haar wereldwijde leiderschap in toekomstige businessmodellen te
versterken.
In de komende twee jaar, een periode waarin Kia nieuwe volumemodellen zoals
de Sportage gaat lanceren, gaat het merk zich richten op het verhogen van de
winstgevendheid en het verbeteren van de verkoopmix. Het SUV-aandeel van de
verkopen buiten China, dat momenteel zo'n 50% bedraagt, zal naar verwachting in
2022 zijn gegroeid naar 60%.
Na een succesvolle start in India, de vierde automarkt van de wereld, blijft
het marktaandeel van Kia er groeien. De vorige jaar geopende fabriek in Andhra
Pradesh, waar nu de Seltos SUV wordt gebouwd, gaat binnenkort ook andere
modellen fabriceren. Vanaf 2022 verlaten 300.000 auto's per jaar de poorten
van deze fabriek. In China wil Kia op de middellange en lange termijn haar
positie verstevigen op het gebied van merkinnovatie, productie en sales.
Speerpunten zijn onder meer het introduceren van nieuwe modellen, het
verbeteren van het dealernetwerk en het verhogen van de winstgevendheid. Kia is
daarnaast van plan om de Complete Knock Down (CKD) verkopen in de groeimarkten
in onder meer Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid Amerika te laten
stijgen van 80.000 dit jaar naar 300.000 tegen het einde van 2023.
Stijgende verkoopvolumes zijn in combinatie met gerationaliseerde line-ups,
verlaagde ontwikkelingskosten en andere verbeteringen in groeimarkten een
belangrijke factor bij het verhogen van de winstgevendheid. Kia verwacht dat de
verkoop van conventionele auto's in groeimarkten zal groeien tot 1,05 miljoen
stuks in 2025 vergeleken met 770.000 stuks vandaag de dag (exclusief
China).
Om de winstgevendheid van elektrische auto's veilig te stellen gaat Kia een
geheel nieuw ontwikkelingssysteem implementeren. Dit nieuwe systeem is gericht
op het optimaliseren van design, innovatie en standaardisering om zo de
materiaalkosten te verlagen en de ontwikkeling en schaalbaarheid te verhogen.
In 2025 zou de winstgevendheid van elektrische auto's op gelijk niveau moeten
kunnen zijn met die van conventionele auto's.
Om het vertrouwen van aandeelhouders en de markt te vergroten, zal Kia een
rendementspolicy implementeren. Op korte termijn zal het bedrijf zijn
dividenduitkering van 25-30% handhaven. Op de middellange tot langere termijn
zal Kia de aandeleninkoop evalueren en de uitbetalingsratio verhogen op basis
van verbeterde liquiditeit. Kia plant het rendement op eigen vermogen te
verhogen naar 10.6% tegen 2025.
Kia ontvouwt toekomstplannen 2020
Publicatiedatum: 2020-01-14
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9