Kia Motors Corporation en Hyundai Motor Company kondigen vandaag een
strategische investering aan van 100 miljoen euro in een nieuwe partnership met
Arrival, een Engelse start-up die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van
elektrische auto's. Met deze samenwerking plannen Kia en Hyundai een nieuwe
generatie kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens en andere logistieke
producten op de markt te brengen voor onder meer deelautobedrijven en
shuttlediensten. Het schaalbare platform van Arrival vormt de basis voor
verschillende soorten Purpose Built Vehicles die Kia en Hyundai samen willen
ontwikkelen. De samenwerking stelt Kia en Hyundai enerzijds in staat om in te
springen op de rap groeiende vraag naar milieuvriendelijke bedrijfswagens in
Europa en anderzijds om te transformeren van autobouwers naar aanbieders van
schone mobiliteit.
Albert Biermann, President & Head of Research & Development Division
voor Hyundai Motor Group, en Denis Sverdlov, Chief Executive Officer van
Arrival, tekenden het contract voor de investeringen en de gezamenlijke
ontwikkeling van elektrische voertuigen op het hoofdkantoor van Kia en Hyundai
in Seoul. Van de totale investering draagt yundai €80 miljoen bij en Kia
€20 miljoen. "De milieuvriendelijke voertuigmarkt in Europa zal naar
verwachting snel groeien als gevolg van de introductie van strengere
milieuregels," zei Biermann. "Door het samen met Arrival ontwikkelen
van elektrische bedrijfsvoertuigen, zijn we in staat om een
concurrentievoordeel te behalen en geleidelijk ons leiderschap in de
wereldwijde milieuvriendelijke voertuigmarkt te vestigen, met Europa op de
voorgrond."
Denis Sverdlov van Arrival voegt eraan toe: "Arrival heeft met zijn
elektrische Generation 2.0 voertuigen een baanbrekende productcategorie
gecreëerd. Kia en Hyundai delen onze visie op de toekomst voor elektrische
mobiliteit. Ons strategisch partnerschap met Hyundai en Kia betekent dat we al
in de zeer nabije toekomst de introductie van onze elektrische Generation 2
voertuigen wereldwijd kunnen gaan opschalen."
Het in 2015 opgerichte Arrival heeft productievestigingen en R&D-centra
in de VS, Duitsland, Tel Aviv, Rusland en het VK. De kracht van het bedrijf
ligt in het 'skateboardvoertuigplatform' met een modulaire
componentenstructuur, een kosteneffectieve basis met een batterijpakket, een
elektromotor en aandrijflijncomponenten. Het platform is volledig schaalbaar
voor meerdere voertuigtypen en kan worden gebruikt om de voertuigontwikkeling
te versnellen om aan verschillende klantbehoeften te voldoen. Op dit moment
voert Arrival pilots uit met meerdere logistieke bedrijven in Europa met
bestelwagens die op hun platform zijn gebaseerd.
Met de snelle wereldwijde groei in online winkelen is het volume van lichte
bedrijfswagens in stedelijke gebieden toegenomen. De vraag naar
milieuvriendelijke bedrijfswagens zal naar verwachting blijven groeien naarmate
de milieuregels strenger worden. Vanaf 2021 introduceert de EU de strengste
voorschriften voor voertuigemissies ter wereld, waarbij de wagenparkbrede
gemiddelde CO2-uitstoot van elke autofabrikant met ongeveer 27% moet worden
verlaagd, van 130 g/km tot 95 g/km.
PBV's met focus op groeiende en duurzame bedrijfswagensectoren
Kia en Hyundai hebben onlangs de ontwikkeling aangekondigd van volledig
elektrische Purpose Built Vehicles. Tijdens de CEO Investor Day op 14 januari
maakte Kia haar plannen bekend om een PBV te ontwikkelen voor shared-service
bedrijven en logistieke bedrijven. Hyundai presenteerde zijn eerste PBV-concept
eerder deze maand als een van de slimme mobiliteitsoplossingen op CES 2020.
Youngcho Chi, President en Chief Innovation Officer bij Hyundai Motor Group
zei: "Deze investering maakt deel uit van onze open innovatiestrategie. We
zullen investeringen in, en samenwerkingen met, technologiebedrijven zoals
Arrival versnellen om in te spelen op de snel veranderende markt van duurzame
voertuigen."
Het partnerschap met Arrival stelt Hyundai in staat om de 'Two-track'
strategie te versnellen en daarmee bedrijfswagens met elektrische of
waterstofaandrijving op de markt te brengen. Om die strategie verder te
ondersteunen, heeft Hyundai onlangs Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) opgericht,
de joint venture tussen Hyundai en het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2
Energy.
Het doel is om tegen 2025 1.600 waterstofvrachtwagens naar Europa te hebben
geëxporteerd. De eerste vrachtwagen op waterstof wordt nog deze maand
ingezet als onderdeel van een Europese pilot.
Onder het motto van 'open innovatie' onderzoeken Kia en Hyundai
samenwerkingsverbanden met verschillende bedrijven om een leidende positie op
te bouwen in de snel wereldwijd snel groeiende EV-markt. In mei 2019 hebben de
twee merken 100 miljard KRW ($ 90 miljoen) geïnvesteerd in Rimac, de
Kroatische bouwer van high-performance elektrische auto's. De samenwerking
richt zich op het leiderschap in de wereldwijde markt van elektrische
performancemodellen. In september 2019 hebben Kia en Hyundai ook
geïnvesteerd in IONITY, het grootste laadnetwerk voor elektrische
voertuigen in Europa.
Kia, Hyundai en Arrival werken samen
Publicatiedatum: 2020-01-16
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9