Kia introduceert later dit jaar de vernieuwde Rio. Het compacte
succesnummer van het merk krijgt een vernieuwd design, veiligheidssystemen uit
hogere segmenten en het laatste op het gebied van infotainment en
connectiviteit. Het is ook de eerste Kia met 48V mild-hybridtechnologie in
combinatie met een benzinemotor én de 'clutch-by wire' handbak. Hij
arriveert in het vierde kwartaal van dit jaar in Nederland.
De Rio voor modeljaar 2020 komt met twee belangrijke primeurs. Hij is het
eerste model van het merk dat leverbaar wordt als EcoDynamics+ mild-hybrid met
benzinemotor en de eerste Kia met de intelligente, handgeschakelde
versnellingsbak. De nieuwe 'EcoDynamics+' aandrijflijn koppelt de nieuwe
'Smartstream' 1.0 T-GDi benzinemotor (turbocharged gasoline direct injection)
aan een 48V MHEV-systeem met elektrische ondersteuning en een regeneratief
remsysteem.
De aandrijflijn vult het koppel van de benzinemotor aan met extra
trekkracht, die wordt geleverd door een 48-volt lithium-ion-polymeerbatterij.
De Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) zorgt ervoor dat de benzinemotor zo
veel mogelijk wordt ondersteund door elektrische energie. De MHSG is via een
riem verbonden met de krukas van de motor en schakelt tussen de 'motor' en
'generator'-modi. In 'motor'-modus biedt de MHSG tijdens het accelereren
elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te verlagen. Tijdens
het vertragen, heeft de MHSG de mogelijkheid om over te schakelen op de
'generator'-modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de batterij op te
laden.
De nieuwe Smartstream-motor vervangt de 1.0 T-GDi van de 'Kappa'-generatie
en is onder meer uitgerust met Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Met
CVVD kan de motor schakelen tussen verschillende verbrandingscycli, afhankelijk
van de belasting, waardoor de efficiëntie in alle rijsituaties wordt
gemaximaliseerd. De Smartstream-motor produceert hetzelfde vermogen als de
vorige Kappa-motorenlijn (100 pk of 120 pk) en biedt een 16% hoger
maximumkoppel voor de versie met 120 pk (200 Nm). De 1.0 T-GDI met 100 pk
krijgt nu een zesversnellingsbak (voorheen een vijfbak). De technici van Kia
hebben tevens het Idle Stop & Go systeem van de Rio onder de loep genomen
om zo het brandstofverbruik te verlagen. De CO2-uitstoot van deze nieuwe
versies is tussen de 8,1% tot 10,7% lager dan die van hun voorgangers (NEDC,
gecombineerde cyclus). Beide 48V-aandrijflijnen worden uitgerust met Drive Mode
Select, waarmee bestuurders de keuze hebben uit de modi 'Eco', 'Sport' en
'Normaal'.
De Rio EcoDynamics+ is een van de eerste modellen van Kia die is uitgerust
met de nieuwe intelligente handmatige transmissie (iMT) van het merk. Het
'clutch-by-wire'-systeem draagt bij aan een lager brandstofverbruik en een
lagere CO2-uitstoot terwijl het de positieve eigenschappen van een dynamische
handgeschakelde versnellingsbak behoudt. De koppeling van de iMT werkt niet
mechanisch, maar geheel elektronisch. Het systeem integreert naadloos met de
MHSG om de motor eerder uit te schakelen bij het uitrollen, voor een verlaagd
brandstofverbruik. De officiële prestaties en verbruikscijfers voor de Rio
met mild-hybrid aandrijflijn worden binnenkort bekend gemaakt.
De nieuwste versie van de Rio krijgt een arsenaal aan infotainment- en
connectiviteitsfuncties mee. Hij is één van de eerste
Kia-modellen met het gloednieuwe 'Phase II' UVO Connect dat toegang biedt tot
een groot aantal diensten zoals live verkeersinformatie, weersvoorspellingen,
en parkeerinformatie inclusief prijzen en beschikbaarheid. Het systeem biedt
ook Online Voice Recognition waarmee gebruikers hands-free kunnen zoeken naar
informatie, POI's of bijvoorbeeld berichtjes kunnen versturen. Het
infotainmentsysteem krijgt een groter, 8-inch breedbeeld touchscreen, en kan
tot twee telefoons tegelijkertijd via Bluetooth aansluiten. Het split-screen is
geheel naar wens te personaliseren en maakt het mogelijk om verschillende
features tegelijkertijd in het beeldscherm te tonen. Het systeem werkt met
Apple CarPlay en Android Auto. De nieuwe UVO-app voor Android en Apple
smartphones bevat een aantal extra functies, waaronder het verzenden van
navigatie-informatie van de telefoon naar de auto, het nagaan van de locatie
van de auto of het inzien van voertuigdiagnostiek.
Verschillende aanpassingen in de vormgeving maken de uitstraling van de
compacte Kia schoner en krachtiger dan die van de huidige versie. De iconische
'tiger nose' grille is nu smaller, de voorbumper lager en de
mistlampbehuizingen zijn volledig opnieuw ontworpen. Kia heeft twee nieuwe
exterieurkleuren, Perennial Grey en Sporty Blue, én nieuwe 16-inch
achtspaaks lichtmetalen velgen in petto voor de vernieuwde Rio.
Ook het interieur van de Rio heeft een belangrijke verbetering gekregen. De
materialen zijn nu hoogwaardiger, het dashboard is voorzien van een 8-inch
breedbeeldscherm en het nieuwe instrumentencluster krijgt een 4.2-inch digitaal
display. De Rio GT-Line krijgt een volledig zwart interieur met witte pipings
en stiksels op de stoelen en carbon-look afwerkingsdetails. Een in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel is nu standaard op alle uitvoeringen en op de
luxere versies is nu ook de passagiersstoel in hoogte te verstellen.
De compacte Kia krijgt een arsenaal aan nieuwe assistentiesystemen aan
boord, zoals Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met voetganger-,
voertuig, én fietserherkenning, Lane Keeping Assist (LKA), Driver
Attention Warning (DAW) en Blind-Spot Collision Warning (BCW). De vernieuwde
Rio biedt daarboven een aantal nieuwe actieve veiligheidssystemen om de
inzittenden nog beter te beschermen. Mooie voorbeelden zijn Blind-Spot
Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart
Cruise Control (SCC) en Lane Following Assist (LFA).
Het LFA kan in samenwerking met het SCC zelfstandig accelereren, remmen en
sturen terwijl het rekening houdt met voorliggers en wegcondities. Het systeem
werkt bij snelheden tot 180 km/u en maakt gebruik van camera's en radarsensoren
die ervoor zorgen dat er een veilige afstand tot voorliggers wordt aangehouden
en binnen de lijnen wordt gereden. Ook nieuw: Rear Cross-Traffic
Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Rear Occupant Alert (ROA). Een primeur in
dit segment is het Leading Vehicle Departure Alert. Dit systeem waarschuwt de
bestuurder wanneer hij of zij het niet doorheeft als de voorliggende auto
optrekt. Elke vernieuwde Rio wordt standaard uitgerust met Vehicle Stability
Management (VSM), Electronic Stability Control (ESC), Cornering Brake Control
(CBC) en Straight-line Stability (SLS) voor een maximale controle en
veiligheid. Ook standaard op alle uitvoeringen: 6 airbags en ISOFIX
bevestigingspunten.
De Kia Rio facelift arriveert in het vierde kwartaal van 2020 in Nederland.
De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie
bekendgemaakt. Ook deze Kia komt standaard met de standaard garantie van 7 jaar
of 150.000 km.
Kia onthult vernieuwde Rio
Publicatiedatum: 2020-05-26
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9