De Kia Stonic wordt vernieuwd voor modeljaar 2020. De compacte
crossover krijgt nieuwe veiligheidssystemen, nog meer
personaliseringsmogelijkheden en het laatste op het gebied van infotainment en
connectiviteit. Hij komt ook met 48V mild-hybridtechnologie in combinatie met
een benzinemotor en een zogenaamde 'clutch-by wire' handbak. De vernieuwde
Stonic arriveert medio september 2020 bij de Nederlandse
Kia-dealers.
De vernieuwde Stonic komt met twee belangrijke primeurs. De compacte
crossover wordt leverbaar als EcoDynamics+ mild-hybrid en is er daarnaast ook
met de 'clutch-by-wire' handgeschakelde versnellingsbak. De nieuwe
'EcoDynamics+' aandrijflijn koppelt de nieuwe 'Smartstream' 1.0 T-GDi
benzinemotor (turbocharged gasoline direct injection) aan een 48V MHEV-systeem
met elektrische ondersteuning en een regeneratief remsysteem.
De aandrijflijn vult het koppel van de benzinemotor aan met additionele
trekkracht, die wordt geleverd door een 48-volt lithium-ion-polymeerbatterij.
De Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) zorgt ervoor dat de benzinemotor zo
veel mogelijk wordt ondersteund door elektrische energie. De MHSG is via een
riem verbonden met de krukas van de motor en schakelt tussen de 'motor' en
'generator'-modi. In 'motor'-modus biedt de MHSG tijdens het accelereren
elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te verlagen. Tijdens
het vertragen, heeft de MHSG de mogelijkheid om over te schakelen op de
'generator'-modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de batterij op te
laden.
De nieuwe Smartstream-motor vervangt de 1.0 T-GDi van de 'Kappa'-generatie
en is onder meer uitgerust met Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Met
CVVD kan de motor schakelen tussen verschillende verbrandingscycli, afhankelijk
van de belasting, waardoor de efficiëntie in alle rijsituaties wordt
gemaximaliseerd. De Smartstream-motoren produceren hetzelfde vermogen als de
vorige Kappa-motorenlijn (100 pk of 120 pk) en bieden een hoger maximumkoppel,
afhankelijk van de gekozen transmissie. Zo is het maximumkoppel van de versie
met 120 pk en zeventraps automaat met dubbele koppeling (7DCT) nu 200 Nm, 16%
hoger dan voorheen.
De nieuwe Stonic EcoDynamics+ is beschikbaar met zowel 100 als 120 pk. Beide
48V-aandrijflijnen worden uitgerust met Drive Mode Select, waarmee bestuurders
de keuze hebben uit de modi 'Eco', 'Sport' en 'Normaal'.
De Stonic EcoDynamics+ is een van de eerste modellen van Kia die is
uitgerust met de nieuwe intelligente handmatige transmissie (iMT) van het merk.
De 100 pk motor is hierdoor ook standaard voorzien van een 6 versnellingsbak.
Het 'clutch-by-wire'-systeem draagt bij aan een lager brandstofverbruik en een
lagere CO2-uitstoot terwijl het de positieve eigenschappen van een dynamische
handgeschakelde versnellingsbak zou behouden. De koppeling van de iMT werkt
niet mechanisch, maar geheel elektronisch. Het systeem integreert met de MHSG
om de motor eerder uit te schakelen bij het uitrollen, voor een verlaagd
brandstofverbruik.
Beide transmissies, de 6 versnellingen tellende iMT en de 7DCT, maken
uitrollen mogelijk om het brandstofverbruik te verlagen. Deze functie werkt bij
snelheden tot 125 km/u en de motor wordt opnieuw geactiveerd wanneer de
bestuurder het gas-, rem- of koppelingspedaal indrukt.
Het grote nieuws in het interieur van de vernieuwde Stonic is het
infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen en het 'Phase II' UVO Connect dat
toegang biedt tot een aantal diensten. Het nieuwe systeem is voorzien van
Bluetooth-multi-verbinding, waarbij gebruikers tot twee mobiele apparaten
tegelijkertijd kunnen aansluiten: één voor handsfree telefoon- en
mediagebruik; de andere alleen voor mediagebruik.
Het nieuwe 'Phase II' UVO Connect biedt een arsenaal aan On-Board Services,
waaronder live verkeersinformatie, weersvoorspellingen, brandstofprijzen en
parkeermogelijkheden - inclusief prijs, locatie en beschikbaarheid. Met online
spraakherkenning kunnen gebruikers zoeken naar POI's, adressen, weersupdates of
sms-berichten opnemen en verzenden. Het nieuwe 'Online Navigation' maakt
gebruik van realtime data uit de cloud en historische verkeersdata om
tijdbesparende routes nauwkeuriger dan voorheen te voorspellen.
Ook de UVO-app, compatibel met Android- en Apple-smartphones, biedt een
reeks nieuwe 'Phase II'-functies, waaronder Last Mile Navigation. Zo kunnen
Stonic-rijders navigeren naar de eindbestemming van hun reis, zelfs nadat ze
hebben geparkeerd en de auto hebben achtergelaten. Deze functie helpt bij het
navigeren in bijvoorbeeld steden waar parkeergarages vaak op enige afstand van
winkels, cafés en restaurants liggen.
De nieuwe 'User Profile Transfer'-functie stelt gebruikers in staat om een
back-up te maken van hun UVO-voorkeuren in de auto via de cloud en instellingen
over te dragen van de ene Kia naar de andere. Deze functie is speciaal
ontwikkeld voor klanten die vaak wisselen tussen verschillende met UVO Connect
uitgeruste (pool)auto's, of gezinnen met meer dan één Kia in hun
huishouden.
Van binnen en van buiten blijft het ontwerp van de vernieuwde Stonic
grotendeels ongewijzigd. De nieuwste uitvoering van de compacte crossover van
Kia krijgt nieuw ontworpen full-LED-koplampen met een opvallend ontwerp.
Eveneens nieuw zijn de gerestylede 16-inch lichtmetalen wielen en twee nieuwe
lakkleuren: Perennial Grey en Sporty Blue. De vernieuwde Stonic biedt ook een
aantal nieuwe contrastkleuren voor het dak, waaronder Most Yellow. Er is keuze
uit 20 twee-kleurige combinaties.
De nieuwe versie van de Stonic heeft een aantal nieuwe assistentiesystemen
aan boord, zoals Automatic Emergency Braking (AEB) met voetganger-, voertuig
én fietserherkenning, Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention
Warning (DAW) en Blind-Spot Collision Warning (BCW). Hij biedt daarboven een
aantal nieuwe actieve veiligheidssystemen om de inzittenden beter te
beschermen. Voorbeelden zijn Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA),
Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart Cruise Control (SCC) en Lane
Following Assist (LFA).
Het LFA kan in samenwerking met het SCC zelfstandig accelereren, remmen en
sturen terwijl het rekening houdt met voorliggers en wegcondities. Het systeem
werkt bij snelheden tot 180 km/u en maakt gebruik van camera's en radarsensoren
die ervoor zorgen dat er een veilige afstand tot voorliggers wordt aangehouden
en binnen de lijnen wordt gereden. Ook nieuw: Rear Cross-Traffic
Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Rear Occupant Alert (ROA). Dit laatste
systeem geeft een waarschuwing als Stonic-rijders bijvoorbeeld per ongeluk een
kind of huisdeur in de auto achterlaten.
De vernieuwde Kia Stonic staat vanaf medio september 2020 bij de Nederlandse
Kia-dealers. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de
marktintroductie bekendgemaakt. Ook deze Kia komt standaard met de garantie van
7 jaar of 150.000 km.
Kia vernieuwt Stonic
Publicatiedatum: 2020-08-05
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9