Kia Motors Corporation geeft een voorproefje van de wereldwijde
strategie voor elektrische auto's en laat een vroege schets zien van een aantal
van de toekomstige BEV's van het merk. De visie op de toekomst van elektrische
mobiliteit is gepresenteerd door Kia President en CEO Ho Sung Song tijdens een
evenement in de fabriek in Hwasung (Korea). Kia wil een leidende positie
innemen op de wereldwijde EV-markt door in te spelen op de in hoog tempo
toenemende wereldwijde vraag naar emissievrij rijdende auto's. Het merk gaat
een breed scala aan nieuwe BEV-modellen (Battery Electric Vehicle) lanceren en
wereldwijd samenwerken met aanbieders van laadnetwerken.
"Kia heeft wereldwijd al meer dan 100.000 elektrische auto's verkocht
sinds de introductie van onze eerste in serie geproduceerde BEV in 2011, de Kia
Ray EV", aldus CEO Song. "Sindsdien hebben we een aantal BEV's op de
wereldwijde markten geïntroduceerd en hebben we plannen aangekondigd om
dit proces in de komende jaren te versnellen. We gaan ons meer richten op
elektrificatie, en we verwachten dat BEV's in 2029 zo'n 25 procent van onze
totale wereldwijde verkoop gaan uitmaken."
In het kader van de 'Plan S'-strategie, die begin 2020 werd aangekondigd, is
het merk van plan zijn BEV-assortiment uit te breiden tot 11 modellen in 2025.
In dezelfde periode streeft Kia ernaar dat BEV's 20 procent van de totale
voertuigverkoop van het merk voor hun rekening nemen in de belangrijke markten,
waaronder Korea, Noord-Amerika en Europa. De zeven specifieke BEV-modellen die
op de vandaag gepresenteerde schets te zien zijn, zullen in de periode tot 2027
op de markt worden gebracht.
Het eerste model uit deze reeks, met projectnaam CV, wordt in 2021 onthuld.
Het is de eerste volledig als BEV ontwikkelde auto van het merk en wordt in
veel landen op de markt gebracht. Het nieuwe model heeft dezelfde concurrerende
productkwaliteit en hetzelfde opvallende design als dat van de andere modellen
van Kia en biedt overtuigende rij- en laadeigenschappen.
'Plan S'-strategie - de overgang naar elektrificatie
Eerder in januari onthulde Kia Motors haar 'Plan S'-strategie voor de
middellange tot lange termijn, waarbij het merk zich focust op BEV's en
mobiliteitsoplossingen. Kia wil haar wereldwijde leiderspositie op het gebied
van elektrische mobiliteit veiligstellen door het lanceren van een nieuwe
generatie BEV-modellen en door te innoveren op gebieden als productie, verkoop
en dienstverlening.
Kia Motors ondergaat een bedrijfsbrede transformatie om 'Plan S' te
realiseren. De CV die in 2021 wordt gelanceerd, gaat de ambities van Kia met
betrekking tot innovatie en verandering belichamen. Dit emissievrij rijdende
model is ook de eerste Kia met de nieuwe designtaal die de transitie van het
merk naar een op elektrische auto's gerichte bedrijfsstrategie symboliseert. De
nieuwe designfilosofie van Kia kenmerkt zich door vooruitgang, diversiteit en
een harmonieuze mix van contrasterende elementen.
Kia voert veranderingen door op het gebied van voertuigplanning,
ontwikkeling en productie om vanaf de allereerste ontwikkelingsfase rekening te
kunnen houden met de uiteenlopende wensen van de klant. Kia is van plan om in
te spelen op de behoeften van de markt door tal van verschillende modellen aan
te bieden, die specifiek gericht zijn op inzet in stadscentra, het afleggen van
lange afstanden en op dynamisch rijden. De modellen gebaseerd op het nieuwe
Electric-Global Modular Platform (E-GMP) bieden een uitzonderlijke binnenruimte
in hun segment.
Kia Motors streeft er ook naar om haar verkoopactiviteiten met betrekking
tot elektrische auto's te innoveren. Het merk kijkt naar het opzetten van
abonnementsdiensten om een gediversifieerde aanschafoptie voor klanten aan te
bieden en tevens naar zogenaamde 'second-life'-activiteiten.
Daarnaast is Kia Motors van plan om zijn wereldwijde
aftersales-infrastructuur voor elektrische auto's uit te breiden. Kia streeft
ernaar om het aantal specifieke EV-servicestations in Korea te verhogen tot
1.200 in 2030. In andere markten verhoogd Kia het aantal EV-werkplaatsen tot
600 tegen het einde van dit jaar en tot meer dan 2.000 rond het jaar 2023. Ook
worden de eigen programma's om EV-onderhoudsprofessionals op te leiden verder
doorontwikkeld.
Kia ziet de uitbreiding van de laadinfrastructuur als een voorwaarde voor de
versnelde introductie van elektrische mobiliteit en blijft er continu naar
streven om de toegang tot laadpunten te optimaliseren.
In Korea gaat Kia de zakelijke activiteiten versterken die direct betrekking
hebben op de aanleg van een laadinfrastructuur. In eerste instantie is dit
gebaseerd op het bestaande netwerk van landelijke verkooppunten, dealers en
servicecentra, waarbij Kia ernaar streeft om tegen 2030 ongeveer 1.500
EV-laders beschikbaar te kunnen stellen. Verder zal Hyundai Motor Group tegen
2021 120 Ultra-Fast Chargers installeren in stadscentra en langs twaalf
snelwegen die acht provincies in het hele land met elkaar verbinden.
Ook wereldwijd worden er stappen gezet. Zo creëert Kia meer dan 2.400
EV-laadpunten in Europa en ongeveer 500 in Noord-Amerika, in samenwerking met
haar dealernetwerken. Kia is van plan om haar laadinfrastructuur te blijven
uitbreiden om in te spelen op de groeiende vraag naar elektrische auto's.
Bovendien streeft Kia naar een uitgebreide laadinfrastructuur voor klanten
door middel van strategische allianties, om te beginnen met een strategische
investering in IONITY, een Europees bedrijf dat gespecialiseerd is in het
snelladen van EV's. Kia is ook op zoek naar laadinfrastructuurpartners voor de
VS en China om een geoptimaliseerde infrastructuur te bieden die specifiek is
afgestemd op de omstandigheden in elke markt, en tegelijkertijd de samenwerking
te versterken om nieuwe laadtechnologieën te benutten.
Kia werkt in haar streven om een leidende positie in te nemen in de
wereldwijde EV-markt ook actief samen met overheden en gaat tevens
commerciële samenwerkingsverbanden aan. Na de oprichting van een nieuwe
startup in juli van dit jaar, Purple M (dat is gespecialiseerd in het leveren
van mobiliteitsoplossingen gebaseerd op elektrische auto's), is Kia ook van
plan om de samenwerking met verschillende overheidsorganisaties te versterken
en op verschillende gebieden uit te breiden, waaronder de elektrificatie van
het openbaar vervoer en de bouw van laadnetwerken.
Kia versnelt transformatie tot EV-merk
Publicatiedatum: 2020-09-16
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9