Kia maakt nieuwe aandrijflijnen beschikbaar voor alle uitvoeringen
van de Ceed line-up. De nieuwe Smartstream 1.5 T-GDi vervangt de 1.4 T-GDi en
belooft betere prestaties tegen lagere emissies. Zowel de 1.0 T-GDi als de
nieuwe 1.5 T-GDi zijn binnenkort ook leverbaar als 48V EcoDynamics+ Mild-Hybrid
met DCT7-automaat.
De nieuwe 1.5 T-GDi is beschikbaar voor alle vier de varianten. Met een
vermogen van 118 kW / 160 pk bij 5.500 tpm is de nieuwe 1.5 T-GDi 14 procent
krachtiger dan de vorige 1.4 T-GDi. Het maximale koppel is 4,5 procent hoger
(253 Nm tussen 1.500 - 3.500 tpm). De benzinemotor is voorzien van de nieuwste
Smartstream-innovaties van Kia, die de uitstoot verminderen en de prestaties
verhogen. Een voorbeeld is onder meer het Continuously Variable Valve Duration
(CVVD) dat de kleptiming van de motor doorlopend optimaliseert om de prestaties
te verbeteren en tegelijkertijd de uitstoot te verminderen. Een nieuw
lagedruk-uitlaatgasrecirculatiesysteem (LP-EGR) is ook actief bij lagere
toerentallen, waardoor het brandstofverbruik en de emissies verder worden
verbeterd. De benzinepartikelfilters (GPF) verminderen de uitstoot van
deeltjes.
Met de nieuwe 1.5 T-GDi benzinemotor als basis is er voor de Ceed line-up nu
ook een EcoDynamics+ Mild-Hybrid in het programma. Deze extra schone
aandrijflijn belooft dezelfde prestaties als de reguliere versie, tegen lagere
emissies en een lager verbruik. De aandrijflijn vult het koppel van de
benzinemotor aan met additionele trekkracht, die wordt geleverd door een
compacte 48-volt lithium-ion-polymeerbatterij.
De Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) zorgt ervoor dat de benzinemotor zo
veel mogelijk wordt ondersteund door elektrische energie. De MHSG is via een
riem verbonden met de krukas van de motor en schakelt naadloos tussen de
'motor' en 'generator'-modi. In 'motor'-modus biedt de MHSG tijdens het
accelereren elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te
verlagen. Tijdens het vertragen heeft de MHSG de mogelijkheid om over te
schakelen op de 'generator'-modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de
batterij op te laden.
Naast de nieuwe 1.5 T-GDi krijgt ook de 1.0 T-GDI een extra zuinige
EcoDynamics+ uitvoering. De 88 kW / 120 pk sterke aandrijflijn met
DCT7-automaat en 48V-technologie is exclusief voorbehouden aan de Ceed
hatchback en Ceed Sportswagon. De recent geïntroduceerde 1.0 T-GDI blijft
ook leverbaar met handgeschakelde zesbak zónder EcoDynamics+
technologie.
De nieuwe aandrijflijnen staan vanaf januari 2021 in de Nederlandse
configurator en de prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. Vanzelfsprekend
geldt ook voor deze nieuwe versies de unieke garantie van 7 jaar of 150.000
kilometer.
Nieuwe motoren voor Kia Ceed
Publicatiedatum: 2020-11-25
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9