Kia heeft tijdens een digitale presentatie de details bekendgemaakt
van zijn nieuwe doel en ambities voor de toekomst. Met de nieuwe strategie, die
is bekrachtigd door de nieuwe slogan 'Movement that inspires' transformeert het
merk zich van autoproducent tot aanbieder van duurzame
mobiliteitsoplossingen.
Om aan te geven dat het merk zich losmaakt van het traditionele
businessmodel, heeft Kia vanaf nu een nieuwe bedrijfsnaam. Door 'Motors' uit de
naam te verwijderen (voorheen 'Kia Motors Corporation') bevestigt Kia de
verschuiving naar het aanbieden van innovatieve mobiliteitsproducten en
-diensten die het dagelijks leven van klanten verbeteren.
Ho Sung Song, President en CEO van Kia Corporation, licht toe: "Bij Kia
geloven we dat transport, mobiliteit en beweging een mensenrecht
vertegenwoordigen. Onze visie is om wereldwijd duurzame mobiliteitsoplossingen
te creëren voor consumenten en samenlevingen. Vandaag beginnen we met
omzetten van onze visie in actie met de lancering van onze nieuwe purpose en
strategie." Het nieuwe slogan van Kia, 'Movement that inspires', staat
voor het doel om consumenten te inspireren met niet alleen nieuwe producten en
diensten, maar ook hun ervaringen met het merk.
Het nieuwe doel van Kia benadrukt dat beweging aan de basis ligt van de
menselijke ontwikkeling. Beweging stelt mensen in staat nieuwe plekken te zien,
mensen te ontmoeten en ervaringen op te doen. Dit element is de essentie van
het nieuwe Kia - menselijke vooruitgang mogelijk maken door opwindende nieuwe
producten en zinvolle, handige diensten die klanten inspireren en tijd
vrijmaken voor de activiteiten die ze het leukst vinden.
Artur Martins, Senior Vice President, Head of Global Brand & Customer
Experience bij Kia: "Beweging heeft bij ons altijd centraal gestaan en het
voortbewegen van mensen hoort tot de kern van ons bedrijf. Beweging helpt
mensen om voortdurend vooruit te gaan, te verbeteren en te evolueren. Daarom
geloven we bij Kia dat beweging inspireert tot nieuwe ideeën."
Kia is al meer dan 75 jaar actief in de 'movement' industrie. Het bedrijf
begon met de productie van fietsen, motorfietsen en bestelwagens. Tegenwoordig
is Kia een van de grootste autofabrikanten ter wereld en levert het
personenauto's aan miljoenen mensen over de hele wereld. Met het nieuwe doel
wil Kia naar eigen zeggen voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten
over hoe ze bewegen en hoe hun beweging de wereld om hen heen beïnvloedt.
Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar flexibele, milieubewuste en
geïntegreerde vormen van vervoer.
De nieuwe merkstrategie van Kia speelt in op deze veranderende verwachtingen
door een reeks producten en diensten te ontwikkelen die wereldwijd voldoen aan
de behoeften. Het brede scala aan milieubewuste mobiliteitsproducten en
-diensten is gericht op de groeiende vraag van klanten over de gehele wereld
naar flexibele, geïndividualiseerde mobiliteitsoplossingen, gedreven door
data en nieuwe technologieën.
Om de nieuwe visie van het merk op mobiliteit te weerspiegelen, kondigt Kia
vandaag een nieuwe bedrijfsnaam aan. Door 'Motors' uit de naam te schrappen,
bevestigt Kia zijn toewijding aan de 'Plan S'-strategie, die is aangekondigd in
2020. Met deze nieuwe strategie wil het merk een leidende positie verwerven in
de toekomstige mobiliteitssector, door de activiteiten uit te breiden met een
nieuwe generatie elektrische auto's, mobiliteitsoplossingen en -diensten,
speciale voertuigen (PBV's) en meer. Kia gaat tegelijkertijd over op een
duurzamere productie door het gebruik van schone energie en recyclebare
materialen.
Kia concentreert zich op het bereikbaar maken van elektrisch rijden voor het
grote publiek, en heeft tegen 2027 de wereldwijde line-up versterkt met zeven
nieuwe elektrische auto's. Het gamma is gebaseerd op het nieuwe Electric Global
Modular Platform (E-GMP) en zal bestaan uit verschillende modellen, waaronder
SUV's en MPV's. De nieuwe modellen worden voorzien van toonaangevende
technologie op het gebied van bereik en snelladen.
Kia ontwikkelt ook een reeks nieuwe Purpose-Built Vehicles (PBV's) voor de
zakelijke markt. Deze gespecialiseerde voertuigen worden gebaseerd op flexibele
'skateboardplatforms', en hebben modulaire carrosserieën die voldoen aan
de specifieke mobiliteitsbehoeften van een breed scala aan zakelijke klanten en
fleetowners. Partnerships met onder meer Canoo en Arrival maken het voor Kia
mogelijk om op basis van deze modulaire 'skateboardplatforms' verschillende
voertuigen aan te bieden die volledig zijn gericht op de functionele vereisten
van gebruikers.
Als gevolg van de snelle en aanhoudende groei van e-commerce en
autodeeldiensten, zal de vraag naar PBV's tegen 2030 naar verwachting
vervijfvoudigen. Enkele voorbeelden van dit soort op maat gemaakte PBV's zijn
deelauto's, logistieke voertuigen met een lage laadvloer en bestelauto's.
De verandering in de bedrijfsnaam staat ook voor de transformatie van de
cultuur van de organisatie. President Song legt uit: "Het veranderen van
onze bedrijfsnaam en het logo is niet alleen een cosmetische actie. We laten
hiermee zien dat we onze horizon verbreden en nieuwe activiteiten ontplooien
die de veranderende verwachtingen van onze klanten wereldwijd gaan overtreffen.
Wat nog belangrijker is, het betekent ook dat we onze werkcultuur aanpassen,
waarbij we de creativiteit van al onze medewerkers willen stimuleren door een
inspirerende werkomgeving te creëren."
Een andere strategische activiteit binnen 'Plan S' is het aanbieden van
milieuvriendelijke mobiliteitsdiensten, gericht op elektrisch en autonoom
rijden in grote wereldsteden. Kia breidt onder meer de samenwerkingen en
partnerships met wereldwijde bedrijven op het gebied van mobiliteitsoplossingen
verder uit. In 2018 investeerde het bedrijf in Grab, het grootste bedrijf in
Zuidoost-Azië dat zich bezighoudt met chauffeursdiensten,
maaltijdbezorging en betalingsoplossingen. In 2019 startte Kia de samenwerking
met Ola, een Indiaas bedrijf dat onder meer deeldiensten aanbiedt.
Kia zet ook andere mobiliteitsdiensten op, waaronder WiBLE, een joint
venture voor autodelen in Madrid, met Repsol, het grootste energiebedrijf van
Spanje. WiBLE exploiteert een vloot van 500 Niro's Plug-in Hybrid en is een van
Europa's meest succesvolle deelauto-programma's, met meer dan 130.000
geregistreerde leden sinds de start. In september 2020 is KiaMobility
gelanceerd, een nieuwe dienst in Italië en Rusland, waarmee de
transformatie van het bedrijf tot leverancier van mobiliteitsoplossingen verder
is versneld. KiaMobility wordt in de komende jaren op verschillende nieuwe
markten geïntroduceerd.
In het eerste kwartaal van dit jaar onthult Kia het eerste model van een
geheel nieuwe generatie elektrische auto's. Het model is gebaseerd op het
nieuwe E-GMP-platform, heeft een op een crossover geïnspireerd design, een
range van meer dan 500 kilometer en kan ongekend snel laden. Deze elektrische
auto is wereldwijd de eerste Kia met het nieuwe logo.
Met de snel groeiende line-up mikt Kia op een aandeel van 6,6% in de
wereldwijde BEV-markt tegen 2025 en wil het tegen 2026 een wereldwijde
jaaromzet van 500.000 elektrische auto's realiseren.
Kia gaat de komende weken ook meer informatie vrijgeven over de nieuwe
designrichting van zijn toekomstige producten en diensten, en komt met een
nieuwe ontwerpfilosofie die de transformatie van het merk weerspiegelt.
Karim Habib, Senior Vice President en hoofd van het Kia Global Design
Center, legt uit: "We willen dat onze producten een instinctieve en
natuurlijke ervaring bieden die het dagelijkse leven van onze klanten
verbetert. Het is ons doel om inventieve en opwindende elektrische auto's te
creëren. De ideeën van onze ontwerpers en de purpose van het merk
zijn meer dan ooit met elkaar verbonden, waarbij onze klanten centraal staan in
alles wat we doen."
Kia ontvouwt toekomstplannen

Publicatiedatum: 2021-01-15
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9