Kia Nederland werkt samen met het Ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat (IenW) aan een onderzoek waarmee de mogelijkheden worden verkend
voor het interpreteren en gebruiken van data die door slimme auto's worden
gegenereerd. De eerste fase van de verkenning is afgerond en heeft waardevolle
inzichten opgeleverd.
Het Nederlandse wagenpark telt steeds meer slimme auto's waarvan de
rijhulpsystemen, sensoren en camera's een breed scala aan gebeurtenissen en
data registreren. Dat gaat verder dan alleen verbruik of bandenspanning: er
worden bijvoorbeeld ook laadsessies, noodstops, uitwijkmanoeuvres,
stuuringrepen, waarschuwingssignalen en ingrepen van rijhulpsystemen
vastgelegd.
De nieuwste modellen van Kia zijn rijdende bronnen van waardevolle data, die
primair worden gebruikt om Kia-rijders te ondersteunen en inzittenden te
beschermen. Als de geanonimiseerde data van duizenden auto's worden
samengevoegd, kan deze schat aan informatie ook waardevol zijn voor
bijvoorbeeld wegbeheerders, beleidsbepalers, opleiders, gedragswetenschappers
en ontwerpers van infrastructuur en laadnetwerken.
Om de potentiële meerwaarde van voertuigdata voor verschillende
publieke en/of private doeleinden te kunnen bepalen, en op basis ervan de
mobiliteit vorm te geven, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
(IenW) samen met Kia Nederland een verkennende pilot uitgevoerd. In deze pilot
is de data van een Nederlandse vloot van 4.000 volledig elektrische en slimme
Niro's geanalyseerd, waarbij specifiek is gekeken naar twee thema's. Het eerste
thema betrof het onderzoeken van het potentieel van geanonimiseerde
voertuigdata bij het verhogen van de veiligheid (gebruik van rijhulpsystemen /
ADAS). Het tweede thema betrof de verkenning van de mogelijkheden om op basis
van eveneens geanonimiseerde voertuigdata het laadgedrag te analyseren, om
daarmee duurzame mobiliteit te kunnen verbeteren.
In deze verkenning is gekozen voor een privacy-by-design aanpak, waarbij de
overheid geen data koopt of verwerkt. Kia heeft de data-inwinning en
-verwerking ingericht op een manier die recht doet aan de afspraken die
hierover gemaakt zijn in de AVG en met haar klanten. Zo krijgt de overheid wel
de beschikking over nuttige inzichten, maar zijn die voor overheden niet
herleidbaar naar persoonsgegevens of individuele gebruikers.
De verkennende pilot, die liep van februari tot en met april 2021, heeft
veelbelovende resultaten opgeleverd. In eerste instantie hebben de onderzoekers
gekeken naar de hoeveelheid data die tijdens de pilotperiode kon worden
gegenereerd en of deze data inzichten konden opleveren. Uit onderzoek bleek dat
de 4.000 elektrische auto's op bijna alle grote wegen in het gehele land hebben
gereden. Zoals verwacht lag hierbij de nadruk op de Randstad, maar ook in de
rest van het land zijn verreweg de meeste wegen minstens één keer
bereden door deelnemende Kia's. Tijdens de pilot van 3 maanden registreerden de
sensoren van de pilot-vloot bij elkaar 41 miljoen ADAS-observaties. De
pilotheeft dus in ieder geval aangetoond dat data goed zijn te ontsluiten via
de sensoren en systemen van de auto en dat er veel potentieel is om deze data
op grote schaal te meten in het hele land.
De tweede hoofdvraag van de pilot, of de data goed zijn te interpreteren, is
ook positief beantwoord. Van de zestig door Kia en IenW gewenste inzichten
konden verreweg de meeste worden verkregen op basis van de door de auto's
verstrekte, geanonimiseerde data. Een mooi voorbeeld betreft de data die werden
verstrekt door de rijbaanvolgassistentie, het systeem dat waarschuwt wanneer
bestuurders buiten de rijbaan rijden zonder de richtingaanwijzer te gebruiken.
Uit analyse bleek dat het systeem in een bocht van een bepaalde weg
bovengemiddeld vaak waarschuwde. Nader onderzoek gaf aan dat de betreffende
bocht te scherp was, waardoor voertuigen vaak buiten de lijnen reden. De
gemeente kan vervolgens de adviessnelheid in deze bocht verlagen, waarmee de
kans op ongevallen wordt verkleind.
Op het gebied van laadgedrag was op basis van de data onder meer duidelijk
te zien dat de meeste druk op het elektriciteitsnetwerk werd gelegd in de
avond, wanneer iedereen tegelijk thuiskomt en wil laden; ook als de batterij
nog grotendeels vol is.
Ook het derde onderdeel van de pilot, met betrekking tot de mogelijke
toepassingen voor verschillende publieke en/of private instellingen, heeft
interessante inzichten opgeleverd. Volgens het onderzoek zijn de inzichten uit
geanonimiseerde voertuigdata vooral goed in te zetten bij de inrichting en het
onderhoud van wegen (incident- en assetmanagement) en laadinfrastructuur. De
informatie uit deze databronnen heeft naar verwachting toegevoegde waarde,
naast de informatie die wegbeheerders nu al uit de huidige meetsystemen halen,
zoals het Gladheidmeldsysteem (GMS), LCMS (Laser Crack Measurement System) en
de visuele schouw. Door nog beter zicht te krijgen op de meest
onveiligeplekken, kunnen die aangepakt worden bij het ontwerp en de
herinrichting van wegen.
Uit de verkenning is gebleken dat verschillende marktpartijen en publieke
organisaties niet alleen de data AVG-proof kunnen laten analyseren, maar
óók gebruik kunnen maken van de inzichten. Deze partijen zijn
overheden, verzekeringsmaatschappijen, bouwbedrijven, energiemaatschappijen,
aanbieders van laadoplossingen, opleidingsinstituten en
leasemaatschappijen.
Nu de verkenningsresultaten binnen zijn, wil het Ministerie van IenW
onderzoeken hoe inzichten uit geanonimiseerde voertuigdata van Kia en andere
importeurs concreet kunnen worden ingezet voor de thema's verstedelijking,
verduurzaming en veiligheidsverbeteringen, in het samenspel tussen voertuigen
en infrastructuur. Een andere vervolgstap kan zijn het bepalen van een concrete
wishlist aan inzichten en het vergroten van het gebruik van voertuigdata.
"Marcel Sluis, Director After Sales van Kia Nederland over de verkenning:
"Bij Kia Nederland nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid niet
alleen binnen ons eigen mobiliteitsvraagstuk, maar geven we ook mede vorm aan
het invullen van toekomstig beleid. Door voertuigdata om te zetten in concrete
praktijkinzichten zijn wij in staat geweest vraagstukken van IenW van eerste
inzichten te voorzien. Dit doen wij door sensordata te combineren met kennis
over gedrag en handelen. Kia gelooft dat deze inzichten uit slimme auto's een
waardevolle bijdrage voor IenW als ook voor andere beleidsbepalers en
marktpartijen kunnen zijn."
Jan-Bert Dijkstra, directeur programmadirectie Mobiliteit en Gebieden bij
het ministerie van IenW: "Data van voertuigen gebruiken om inzicht te
krijgen in verkeersveiligheid, rij- en laadgedrag, dat wordt al enkele jaren
intensief besproken. We wilden dat nu ook 'hands on' beproeven: wat kunnen we
leren en afleiden? Gewoon maar eens beginnen en samen met de importeur een
baseline ontwikkelen. Zo krijgen we een begin van zicht op de mogelijkheden van
deze data voor beleidsontwikkeling en -evaluatie, assetmanagement en
dienstverlening. En daarmee zicht op het belang voor weggebruikers in
Nederland. De voertuigimporteur krijgt bovendien zicht op mogelijkheden om
eigen diensten richting zijn klanten te versterken. Voor deze pilot en het
eventuele vervolgtraject hechten we waarde aan de mening en mogelijkheden van
marktpartijen, dus we betrekken hen graag vroegtijdig."
Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
Publicatiedatum: 2021-11-25
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9