Kia presenteert de geheel nieuwe Niro. De nieuwe Niro staat op een
nieuw platform en is gegroeid om passagiers en bagage meer ruimte te bieden. De
milieuvriendelijke materialen vormen samen met het design een minimalistisch
geheel. De basis van de Niro wordt gevormd door een drietal
eëlektrificeerde aandrijflijnen, bestaande uit een hybride (HEV), plug-in
hybride (PHEV) en een volledig elektrische versie (EV).
De Niro is fors gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, met als resultaat
meer binnenruimte voor inzittenden en bagage. Met een lengte van 4.420 mm, een
breedte van 1.825 mm, een hoogte van 1.545 mm en een wielbasis van 2.720 mm, is
hij respectievelijk 65 mm, 20 mm, 10 mm en 20 mm groter.
De nieuwe Kia Niro heeft een ontwerp volgens de nieuwe 'Opposites
United'-designfilosofie van het merk, en in het bijzonder de designpijler 'Joy
for Reason'. De crossover-lijnen worden gecombineerd met een two-tone
carrosserie. De brede Aero C-stijlen, die de aerodynamica verbeteren, lopen
vloeiend over in de opvallende, boemerangvormige achterlichten. De voorkant van
de geheel nieuwe Niro is voorzien van de nieuwste evolutie van de kenmerkende
Tiger Face van Kia, die zich uitstrekt van de motorkap tot de robuuste
spatborden. De opvallende 'heartbeat'-dagrijverlichting draagt bij aan de
unieke en toch eigentijdse uitstraling, terwijl de voorbumper het robuuste
karakter van de auto versterkt.
Van opzij valt de Niro op met de strakke karakterlijnen en de opvallende
Aero C-stijl. Dit zeer onderscheidende designelement heeft ook een belangrijke
aerodynamische functie omdat het de luchtstroom eronder bevordert. Mede dankzij
deze voorziening heeft de geheel nieuwe Niro een
luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,29. De in de C-stijlen
geïntegreerde LED-achterlichten dragen bij aan de sportieve uitstraling
van de auto. Aan de achterzijde vallen verder met name de hartslagvormige
achterreflector en de robuuste diffuser op.
De tweede generatie Niro biedt keuze uit negen expressieve
carrosseriekleuren. Naast het nieuwe Cityscape Green kan ook worden gekozen
voor Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Mineral Blue, Interstellar Grey,
Orange Delight, Runway Red en Steel Grey. Er kan daarnaast worden gekozen uit
meerdere contrasterende kleuren voor de C-stijlen. De afwerking van de
wielkastranden en deurenpanelen zijn afhankelijk van de uitvoering.
Het uit het midden geplaatste dashboard vormt zich rond de voorste
inzittenden en heeft tegengestelde horizontale en diagonale lijne. Het
10,25-inch panoramische scherm belooft een logische lay-out, waarmee gebruikers
alle connectiviteits- en comfortfuncties kunnen personaliseren en bedienen.
Onder het centrale scherm bevindt zich een geïntegreerd display waarmee
het infotainmentsysteem en de klimaatregeling kunnen worden bediend. Het
centrale deel van het dashboard heeft hierdoor een minimalistische uitstraling
terwijl de bestuurder en voorpassagier op intuïtieve wijze toegang hebben
tot de vele functies, zonder door meerdere menu's te hoeven scrollen.
De in hoogglans zwart afgewerkte middenconsole bevat een draaiknop waarmee
rijmodi geselecteerd kunnen worden. Een variabel in te delen, extra groot
opbergvak en een draadloos oplaadstation voor smartphones zijn ook
beschikbaar.
De slanke stoelen zijn verkrijgbaar in een groot aantal afwerkingen en
beloven meer ruimte en comfort dankzij een lichtgewicht stoelmechanisme. De
speciale relaxstoel van de voorpassagier kan met een druk op de knop worden
omgetoverd in een ligstoel. Beide voorstoelen zijn voorzien van kledinghangers
aan de achterzijde, USB C-aansluitingen en opbergvakken, terwijl de slanke
hoofdsteunen het gevoel van ruimte en vrijheid moeten vergroten.
Door de 12V-accu van de Niro naast de hoogspanningsaccu onder de achterbank
te plaatsen, heeft de kofferbak van de HEV een inhoud van 451 liter (VDA), 15
liter meer dan bij zijn voorganger.
Het interieur van de nieuwe Niro is opgebouwd uit vele gerecyclede
materialen. De hemelbekleding is gemaakt van gerecycled behang, de stoelen zijn
gemaakt van onder meer Bio PU met tencel van eucalyptusbladeren en er is
BTX*-vrije verf gebruikt op de deurpanelen om de impact op het milieu te
minimaliseren en restafval te verminderen.
Net als de huidige Niro, biedt ook de geheel nieuwe Niro keuze uit drie
ultramoderne, voorwielaangedreven en geëlektrificeerde aandrijflijnen:
hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV) en volledig elektrisch (EV). De HEV is
uitgerust met de Smartstream 1.6-liter GDi-benzinemotor van Kia. De
viercilindermotor produceert een maximumvermogen van 105 pk en een koppel van
144 Nm, terwijl de verbeterde koelings-, wrijvings- en
verbrandingstechnologieën zorgen voor de brandstofefficiëntie. In
combinatie met de synchrone elektromotor met permanente magneet van 32 kW
levert de Niro HEV een gecombineerd maximaal vermogen van 141 pk.
De 1,6-liter GDi-motor is gekoppeld aan de tweede generatie 6-traps
automatische transmissie met dubbele koppeling (6DCT) die is geoptimaliseerd om
de efficiëntie te verhogen en het gewicht te verminderen.
Dankzij het regeneratieve remsysteem van Kia kunnen bestuurders kiezen uit
een reeks regeneratieniveaus om kinetische energie te recupereren om het
rijbereik te maximaliseren. Het systeem kan de benodigde hoeveelheid
regeneratie berekenen met behulp van radar- en hellingsinformatie. Het systeem
stelt de auto in staat om de maximale hoeveelheid energie uit de remmen te
halen terwijl het voertuig gedoceerd tot stilstand komt.
Kia geeft in een later stadium informatie vrij over de Niro PHEV en EV.
Aan de voorkant heeft de nieuwe Niro een MacPherson-ophanging, terwijl de
achterkant een vierlinkophanging heeft. De voor- en achtergeometrie zijn beide
specifiek afgesteld voor een verbeterd reactievermogen, meer stabiliteit en
meer rijcomfort, terwijl een geoptimaliseerde stuuroverbrengingsverhouding en
een nieuw veerpootlager de wrijving verminderen om het stuurgevoel te
verbeteren. Om het interieur stiller te maken, heeft Kia extra isolatie
aangebracht.
De sterke lichtgewicht carrosserie is voorzien van een geavanceerde,
frontale botsingsstructuur die meerdere impacts kan verwerken. De veiligheid
voor de passagiers bij een frontale aanrijding is hiermee hoger dan
voorheen.
De tweede generatie Niro is voorzien van de nieuwste DriveWise
rijhulpsystemen die zijn ontwikkeld om potentiële gevaren te vermijden en
het vertrouwen en het gemak achter het stuur te vergroten.
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) waarschuwt de bestuurder als het
risico op een aanrijding met andere voertuigen, voetgangers of fietsers wordt
gedetecteerd. De functies Junction Turning en Junction Crossing bieden maximale
preventieve veiligheid bij het navigeren op kruispunten. Als de
richtingaanwijzer van de nieuwe Niro wordt geactiveerd, waarschuwt het systeem
de bestuurder als er botsingsgevaar is met een tegenligger. Als het risico
toeneemt, en de bestuurder niet ingrijpt, remt het systeem automatisch de auto
af om een ​​aanrijding te
voorkomen.
Intelligent Speed ​​Limit Assist
(ISLA) geeft, met behulp van informatie van de camera vóór en het
navigatiesysteem, een waarschuwing en past de snelheid aan als de bestuurder de
snelheidslimiet overschrijdt. Eenmaal geparkeerd, waarschuwt Safe Exit Assist
(SEA) wanneer een voertuig van achteren nadert bij het uitstappen, waarbij het
elektronische kinderslot wordt geactiveerd om te voorkomen dat passagiers op de
achterbank het achterportier openen.
Remote Smart Parking Assist (RSPA) is een functie waarmee de Niro zichzelf
autonoom kan parkeren, ongeacht of de bestuurder in de auto zit of niet. Het
stelt bestuurders in staat om hun auto op afstand uit een parkeerplaats te
halen via de afstandsbediening.
Met de smartphone-app van Kia Connect kunnen gebruikers op afstand
verbinding maken met hun Niro. Bestuurders kunnen agenda's synchroniseren,
reizen plannen met online navigatie en toegang krijgen tot belangrijke
autofuncties, waaronder live verkeerswaarschuwingen en realtime
weersvoorspellingen. De End Destination Guidance-functie helpt, met behulp van
Google Maps en augmented reality (AR)-technologie, om te voet naar de
eindbestemming te navigeren zodra de Niro is geparkeerd. Valet Mode stelt
eigenaren van een Niro in staat om hun auto op afstand te volgen wanneer deze
wordt bestuurd door iemand anders.
De nieuwe Kia Niro komt naar verwachting vanaf medio 2022 naar Nederland. De
prijzen en specificaties worden in aanloop naar de introductie bekend
gemaakt.
Kia toont nieuwe Niro
Publicatiedatum: 2022-01-17
Persberichten
- Kia maakt prijzen nieuwe Niro bekend
- Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij
- Kia succesvol in J.D. Power 2022 onderzoek
- Kia EV6 is Car of the Year 2022
- Kia toont nieuwe Niro
- Nieuwe uitvoeringen voor Kia EV6
- Kia maakt prijs nieuwe Sportage bekend
- Kia verkent inzichten in voertuigdata met Ministerie van IenW
- Kia onthult nieuwe Niro
- Kia onthult Concept EV9